Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Bakgrund

Nästan hela Västkustbanan är nu utbyggd med dubbelspår. Men sträckan mellan Ängelholm och Helsingborg återstår.

Västkustbanan som går mellan Göteborg och Malmö/Lund är en viktig förbindelse för persontrafik i västra Sverige. I dagsläget har cirka 80 procent av banan dubbelspår, och utbyggnad pågår eller planeras på de resterande sträckorna, genom Varberg och mellan Ängelholm och Helsingborg, Romares väg.

Genom utbyggnad till dubbelspår ökar förutsättningarna för en effektivare tågtrafik. Vi kan höja hastigheten och restiden minskar. Tågtrafikens konkurrenskraft mot andra trafikslag ökar.

Sträckan Ängelholm-Helsingborg

I nuläget är den enkelspåriga banan fullt utnyttjad. Sträckan Ängelholm – Helsingborg  är en flaskhals på Västkustbanan. Såväl resenärer som tågoperatörer önskar tätare avgångar, kortare restider och större punktlighet. När Västkustbanan är fullt utbyggd beräknas restiden bli något över två timmar mellan Göteborg och Malmö.

Tågresandet ökar

Sträckan mellan Ängelholm och Helsingborg trafikeras enbart av persontåg och det är framför allt den regionala trafiken som behöver ökad kapacitet. Dagens trafik utgörs av cirka 100 persontåg. På lång sikt väntas detta tågantal öka.

Sträckan Maria station – Helsingborg C

När det planerade dubbelspåret mellan Ängelholm och Helsingborg, Romares väg är färdigt återstår sträckan fram till Helsingborg C som i dag är ett enkelspår. Trafikverket har utrett fyra möjliga lösningar för att förbättra och bygga ut sträckan till dubbelspår i en åtgärdsvalsstudie. Åtgärdsvalsstudien presenterar ett förslag som innebär att bygga ut det befintliga enkelspåret till dubbelspår, samt tre olika förslag på tunnlar i en ny sträckning under Helsingborg. I dagsläget finns ingen finansiering. Fram tills att en åtgärd är beslutad kommer andra förbättringar göras för att minska effekterna av störningar längs sträckan. Läs mer om åtgärdsvalsstudien för Maria station - Helsingborg C här.