Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Ett 30-tal representanter från drygt 20 olika bolag fick en teknisk genomgång av projekt Flackarp-Arlöv

Ett 30-tal representanter från drygt 20 olika bolag fick en teknisk genomgång av projekt Flackarp-Arlöv

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Flackarp-Arlöv lockar internationella aktörer

En internationell leverantörsdag i december lockade många intresserade till Flackarp-Arlöv. Ett 30-tal representanter från drygt 20 olika europeiska bolag fick en presentation av fyramiljardersprojektet. Målet är fler och bättre anbud.

Arbetet med förfrågningsunderlaget för fyrspårsutbyggnaden mellan Flackarp och Arlöv på södra stambanan pågår för fullt. Planen är att upphandlingen kan starta till sommaren. Byggstart för projektet är planerat till 2017.

Men kontakter med möjliga leverantörer i Sverige och i övriga Europa har redan knutits. I december hölls två leverantörsdagar på projektkontoret i Åkarp. En för internationella aktörer och en för svenska

Intresserade leverantörer besökte också några framtida byggarbetsplatser utmed Södra stambanan.

Fördjupa kontakter

 – Det är ett så pass stort projekt att även många utländska aktörer är intresserade. Vi märkte av det internationella intresset redan på mässan Nordic Rail i höstas där vi presenterade projektet. Genom att arrangera dessa två träffar vill vi fördjupa dessa kontakter, säger Jens Eisenschmidt, projektledare för fyrspårsutbyggnaden mellan Flackarp och Arlöv.

Fler och bättre anbud är målet

Genom att presentera projektet ett tidigt skede, innan den officiella upphandlingsperioden börjar, tror Jens Eisenschmidt att kvaliteten på anbuden blir bättre och att det blir fler anbud.

– De som är nya på den svenska marknaden får en bra uppfattning om vad det innebär att arbeta med Trafikverket som beställare, vad vi ställer för krav och vad vi förväntar oss av en totalentreprenör. Vi vill ha en kreativ totalentreprenör som inom ramen för järnvägsplanen kan hitta egna lösningar som innebär tidsvinster och lägre kostnader i projektet.