Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Visionsbilder på de nya stationerna .
Denna nyhet är äldre än 6 månader

Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning

Ansökan om överprövning av upphandlingen av totalentreprenadkontrakt Lund-Arlöv, fyra spår har avslagits. Förvaltningsrätten anser att upphandlingen och de referensobjekt som lämnats är korrekta.

Det är fortfarande möjligt att gå vidare och begära en överprövning av upphandlingen i Kammarrätten, säger Jens-Peter Eisenschmidt, projektledare Lund-Arlöv, fyra spår. Men att Förvaltningsrätten fattat ett så snabbt beslut tolkar vi positivt.

Totalentreprenaden för bygget av fyra spår på Södra stambanan mellan Flackarp och Arlöv tilldelades ett svensk-spanskt konsortium, NCC Sverige AB och Obrascon Huarte Lain, S.A. (OHL), den 8 juni. En ansökan om överprövningen lämnades in till Förvaltningsrätten av ett konsortium bestående av det turkiska bolaget Gülermak, italienska Astaldi och norskägda Segermo, som konkurrerade om uppdraget. I sin ansökan menade de att NCC och OHL inte uppfyllt obligatoriska krav avseende teknisk och yrkesmässig kompetens och att en ny upphandlingsutvärdering borde genomföras. Förvaltningsrätten anser dock inte att det finns några brister i upphandlingen och avslår ansökan om överprövning.

-  Om det inte blir en ansökan om prövningstillstånd i Kammarrätten räknar vi med att kunna hålla de redan planerade tiderna i byggarbetet. Vår entreprenör kan etablera sig och komma igång och börja bygga ganska snart, menar Jens-Peter Eisenschmidt.

Byggstarten har varit planerad till hösten 2017 och entreprenaden omfattar samtliga arbeten i projektet; markarbete, betongkonstruktioner och BEST (bana, el, signal och tele) på sträckan Flackarp-Arlöv samt att bygga om stationerna Hjärup, Åkarp och Burlöv. Entreprenaden omfattar också projektering för fyrspårsutbyggnaden på delen Lund-Flackarp i ett ECI-kontrakt, Early Contractor Involvement, med byggandet som option.