Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Visionsbilder på de nya stationerna .
Denna nyhet är äldre än 6 månader

Svensk-spanskt konsortium tilldelas uppdraget att bygga fyra spår mellan Flackarp och Arlöv

Totalentreprenaden för bygget av fyra spår på Södra stambanan mellan Flackarp och Arlöv har 8 juni tilldelats JV NCC Sverige AB – Obrascon Huarte Lain, S.A. (OHL).

Uppdraget omfattar samtliga arbeten i projektet; markarbete, betongkonstruktioner och BEST (bana, el, signal och tele) på sträckan Flackarp-Arlöv samt att bygga om stationerna Hjärup, Åkarp och Burlöv. Konsortiet får också uppdraget att arbeta med projektering för fyrspårsutbyggnaden på delen Lund-Flackarp i ett ECI-kontrakt, Early Contractor Involvement, med byggandet som option.

– Vi fick in fyra anbud från mycket kompetenta entreprenörer men valet föll på samarbetet mellan svenska NCC och spanska OHL, efter att pris och mervärden utvärderats, säger Jens-Peter Eisenschmidt, projektledare på Trafikverket.

Kontraktet är värt 2 miljarder kronor.

Efter meddelande om tilldelningsbeslut löper en avtalsspärr t.o.m. 2017-06-19, då tilldelningen kan överklagas. Kontrakt kan tecknas tidigast efter att avtalsspärren har upphört.

Arbetet med att bygga fyra spår på sträckan mellan Lund och Arlöv beräknas pågå fram till 2024, då hela sträckan Lund-Arlöv trafikeras med fyra spår.