Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

På torsdagen göts valvet på järnvägsbron över Lommavägen

Valvet göts på järnvägsbron över Lommavägen

Efter flera veckor av formbygge och armering var det på torsdagen 8 mars dags att gjuta valvet på järnvägsbron över Lommavägen i Arlöv, den hittills största gjutningen i projektet.

Under gjutning användes två betongpumpar som utifrån ett tids- och logistikschema hällde i betongen i formarna. Och det fanns en tredje i betongpump i reserv, för en sådan här gjutning går inte att avbryta om något oväntat inträffar. Totalt användes drygt 500 kubikmeter betong. Arbetetslaget höll på cirka 12 timmar i sträck och ett 20-tal byggarbetare arbetet i lätt snöblandat regn och någon plusgrad.

Raul Herrero, blockchef för broarbeten hos entreprenören NCC/OHL– Arbetet med bron har pågått sedan september och arbetet har gått enligt våra planer. Utmaningen är att bygga medan Lommavägen är öppen för gång- och cykeltrafik under hela tiden, vilket krävt extra säkerhetsåtgärder samt att vi planerat arbetet utifrån en annan logistik än om vi hade haft hela området runt bron till vårt förfogande, säger Raul Herrero, blockchef för broarbeten hos entreprenören NCC/OHL.