Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Ombyggnad av Ystad bangård

Vi planerar att bygga om Ystad bangård. Detta innebär en förbättring av framkomligheten i tågtrafiken på Österlenbanan.

Ombyggnaden av Ystad bangård är en del i arbetet med att förbättra framkomligheten på Österlenbanan som i dag är högt belastad. Österlenbanan är 46 kilometer lång och sträcker sig mellan Ystad och Simrishamn i Skåne. Ombyggnaden av Ystad bangård innebär att vi utför kapacitetshöjande åtgärder. Detta betyder bland annat att vi förlänger befintliga mötesspår och upprustar bangården till att klara mer belastning.

Preliminär byggstart är 2019 och projektet planeras vara klart december 2020.

Vi behöver senarelägga fjärrstyrningen mellan Ystad och Simrishamn till 2019 på grund av kvalitetsbrister i handlingen för signaldelen. Vi behöver även senarelägga ombyggnaden av Ystad bangård till 2019 eftersom fjärrstyrningen behöver vara slutförd innan ombyggnaden av bangården kan påbörjas.

Vad ska vi göra?

För att förbättra framkomligheten planerar vi att:

  • Bredda och förlänga plattformar
  • Byte av spår, växlar och stoppbockar
  • Flyttning och borttagning av spår och växlar
  • Motorisering av gamla växlar
  • Elektrifiering av spår
  • Omfattande signalåtgärder som införandet av samtidig infart, nya signalsträckor samt byte av flertalet signaler.