Utbyggnaden från två till fyra spår ökar kapaciteten och förbättrar resandet för alla som åker tåg mellan Malmö och Lund. Samtidigt förbättrar vi miljön för boende utmed sträckan och skapar bättre möjlighet att pendla.
Hur blir den nya järnvägen?
Hela sträckan mellan Lund och Arlöv, elva kilometer, byggs ut från två till fyra spår. För att minska bullerstörningar från tågtrafiken sänks spåren ner cirka fem kilometer av sträckan, sex meters djup genom Åkarp och fyra meter genom Hjärup. Genom Arlöv och på sträckan från Hjärup, in mot Lund, kommer spåren gå i marknivå.
I Arlöv byggs Burlövs station ut till en pendlarstation, vilket innebär att både Pågatåg och Öresundståg kommer att stanna på stationen i framtiden. Stationerna i Åkarp och Hjärup byggs om och förnyas, och vid Klostergården byggs en helt ny station.
Vi bygger nya övergångar under eller över järnvägen. I Åkarp försvinner järnvägsbommarna och ersätts med en vägbro.

Detaljerad karta över projektets olika delar - Klicka på bilden för större format.
Utbyggnad i etapper
Sträckan mellan Almedalsbron i Malmö och Lommavägen i Arlöv är redan utbyggd till fyra spår. På området från Almedalsbron in till Malmö C har också en omfattande ombyggnad av bangården och anpassning till Citytunneln genomförts.
Den etapp som vi nu planerar är utbyggnaden av spåren från Arlöv till Högevall, söder om Lunds centralstation. Utbyggnaden sker i två delar, dels den åtta kilometer långa sträckan mellan Flackarp och Arlöv, dels tre kilometer från Flackarp in till Lund.
Tillfälliga spår under byggtiden
Tågtrafiken på södra stambanan måste fungera under hela byggtiden. För att kunna bygga de fyra nya spåren, i nedsänkt läge, på samma plats som dagens två spår krävs en omledning av tågtrafiken. Därför byggs två tillfälliga spår vid sidan om, genom Åkarp och Hjärup. På andra delar av sträckan byggs två nya spår intill de befintliga spåren. När de nya spåren är färdiga byggs de gamla spåren om.
Bakgrund
Södra stambanan mellan Malmö och Lund invigdes 1856 och är idag dubbelspårig. Sträckan är en av Sveriges mest trafikerade, maximalt utnyttjad under rusningstrafik och mycket störningskänslig. Idag kör cirka 460 tåg varje dygn mellan Malmö och Lund. 80 av dom är godståg. År 2030 beräknas trafiken ha ökat till 645 tåg, varav 100 godståg.
Södra stambanan är en av Sveriges viktigaste järnvägar för såväl internationella som nationella transporter. För att klara en fortsatt ökning av tågtrafiken, och för att öka punktligheten, måste hela sträckan mellan Malmö och Lund byggas ut till fyra spår. Detta arbete genomförs i olika etapper.
Störningarna som skapas på sträckan Malmö-Lund påverkar tågtrafiken både norrut i Sverige och över sundet till Danmark. Ökad kapacitet på sträckan har därför stor betydelse både regionalt och nationellt.
Flera års planering
Utbyggnaden till fyra spår har föregåtts av flera års utredande och diskussioner. Inledningsvis förutsattes att järnvägen skulle byggas ut i markplan, något som kommunerna Burlöv och Staffanstorp motsatte sig av bullerskäl. Lösningen blev att en del av järnvägen kommer att sänkas ner under marknivå. Genom Hjärup grävs spåren ner fyra meter, och genom Åkarp sänks spåren hela sex meter under dagens nivå. I Åkarp byggs även en 400 meter lång tågtunnel. Efter Hjärup går spåren i marknivå in till Ringvägen/Högevall i södra Lund.
Läs mer om bakgrunden till fyrspårsutbyggnaden
Södra stambanan är en av Sveriges viktigaste järnvägar för såväl internationella som nationella transporter. Södra stambanan ingår i Trans European Network (TEN) som är det europeiska nätet för höghastighetsjärnvägar för gränsöverskridande transporter.