Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Stödmurens bottenplatta gjuts längs järnvägen norr om Jakriborg.

Nu bygger vi stödmur för de nedsänkta spåren i Hjärup

De första delarna av de nedsänkta spåren genom Hjärup byggs nu. Det är stödmurarna vid spåren strax norr om Jakriborg som gjuts. Genom Hjärup är det trångt och då byggs stödmurar istället för slänter vid de nedsänkta spåren.

De fyra nya spåren kommer att byggas nedsänka på cirka fem kilometer av sträckan, genom Åkarp och Hjärup. Det är ett effektivt sätt att minska bullret från tågen. Genom Hjärup byggs spåren cirka fyra meter under marknivå. Se bild.

Exempelbild: till vänster en stödmur och till höger en slänt vid de nedsänkta spåren.

Den första stödmuren byggs nu strax norr om Jakriborg, på den västra sidan. Sedan tidigare har vi grävt ett schakt där muren nu gjuts. Denna stödmur kommer vara 3,5 m hög och 227 m lång, i första skedet byggs 150 meter stödmur.

På den östra sidan av spåren kommer stödmuren delvis att byggas med en annan metod. Istället för att gjuta stödmuren byggs muren med borrpålar. Arbetet med stödmurarna på östra sidan startar preliminärt i februari/mars.

Anledningen till att vi använder olika metoder när vi bygger stödmurar beror på hur nära järnvägen arbetet utförs.