Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Lyckat helgarbete på Burlövs station
Denna nyhet är äldre än 6 månader

Lyckat helgarbete på Burlövs station

Natten mellan lördag och söndag togs spårbron på Burlövs station bort och spåren ligger nu på vanlig banvall igen. Spårbron lades in under påsken för att kunna gräva ut för en passage under stationen.

För att kunna utföra arbetet på Burlövs station var spåren avstängda mellan Lund och Malmö från lördag kväll till söndag förmiddag. Starten fördröjdes på grund av åskvädret som drog över Skåne på kvällen, vilket innebar en elsäkerhetsrisk. Trots fördröjningen gick arbetet helt enligt planeringen, utan några missöden.

Det var cirka 30 personer i arbete under natten. Det krävs många olika kompetenser för att kunna genomföra arbetet där spårbron lyftes bort och banvallen återställdes under stor tidspress; anläggningsarbetare, elektriker, spårsvetsare, kranförare, maskinister, geotekniker och kontrollanter av olika slag var igång under natten.

Passagen som byggts under stationen ska fungera som gång- och cykeltunnel under ombyggnaden av stationen, så att resenärer enkelt kan ta sig under spåren och från ena sida av stationen till den andra.

Nya stationen byggs

Nu kan arbetet med den västra delen av den nya stationen påbörjas. Först gjuts en betongplatta på mark och därefter gjuts väggar och tak för tunneln under stationen. När betongarbetena är klara ska två nya spår läggas på det nya stationstaket. Dessa ska tas i drift sommaren 2020 och då rivs de gamla spåren och den östra delen av stationen kan byggas.

Under helgens tågfria tid genomfördes ytterligare några arbeten i spår. Bland annat togs järnvägsbommarna vid Alnarspvägen i Åkarp bort. Även några mindre arbeten och undersökningar i och nära spår.