Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt

Nya Burlövs station tar form

Arbetet med nya Burlövs station har pågått sedan i våras. Den nya stationen växer fram på den västra sidan, där de nya spåren ska byggas. Nu syns den västra delen av den nya stationstunneln med kupol i valvet.

I slutet av september startade arbetet med att gjuta kupolen och valvet på stationstunneln och idag är ca 70 % av betongarbetet på denna västra stationsdel klar. Nästa steg är att fortsatta arbete med utgrävningar och att gjuta stödmur. Vi har också börjat gräva ut för den framtida entrén på den västra sidan.

Det är över denna del som de nya västra spåren ska gå med start i augusti 2020. Tanken är att den västra sidan av stationen ska vara klar till så stor del som möjligt innan de nya spåren över stationstunneln läggs.

Efter årsskiftet kommer passagen under plattformarna att öppnas. Den kommer att ansluta till den tillfälliga gång och cykeltrumman som har lagts under den befintliga stationen. Denna kommer att ersätta den gång- och cykeltunnel som används idag.

Östra delen byggs efter 2020

När trafiken flyttat över till de nya spåren på den västra sidan börjar vi arbetet med att bygga den östra delen av stationen. Då river vi de gamla spåren och den nya östra delen av stationstunneln byggs över tillfälliga gång- och cykeltunnel. Den östra delen av station kommer också att ha en kupol i valvet och i stort sett se likadan ut som den västra delen.

Den nya gång- och cykeltunnel under stationen blir betydligt bredare och ljusare än den vi har idag. Tunneln kommer att binda ihop den västra och den östra sidan av stationsområdet. I tunnels finns uppgångar till plattformarna.