Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt
Denna nyhet är äldre än 6 månader

Så bygger vi Burlövs nya station

I våras började vi bygga nya Burlövs station. Just nu arbetar vi med den västra delen av gång- och cykeltunneln som kommer gå under plattformarna. När stationen är färdig kommer den se helt annorlunda ut jämfört med dagens station.

Nya Burlövs station kommer ha fyra spår, och plattformar mellan spåren som gör det möjligt att stiga av och på vid alla spåren. Resenärerna når plattformarna via hissar och trappor i gång- och cykeltunneln under. Den nya stationen blir en pendlarstation, med bättre förbindelser och fler avgångar.

Stationen byggs om i etapper

Nu bygger vi på den västra delen av stationstunneln. Över tunneln byggs sedan den nya västra plattformen och två nya spår. I augusti 2020 tas de nya spåren och plattformen i bruk. Därefter river vi de gamla spåren och bygger den östra delen av stationen. Läs mer i fördjupningen nedan om hur vi bygger nya Burlövs station.

Vad händer på bygget nu?

Vi är snart klara med gjutningen av väggarna på stationstunneln, på den västra sidan. I början av september börjar vi bygga valvet över tunneln. Samtidigt bygger vi trappor och hisschakt som resenärerna ska använda för att nå plattformen och spåren ovanför tunneln.

Följ bygget på Burlövs station.

Vid plattformarna kan du följa hur den nya stationen tar form. Där har vi satt upp informationstavlor som berättar hur stationen byggs. Där finns också information om hela utbyggnaden av järnvägen mellan Lund och Arlöv.

Vi har gjort några gluggar i byggplanket så att också nyfikna som är lite korta i rocken kan följa bygget.