Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Järnvägsspår

Trimningsåtgärder på signalsystemet

Trafikverket ska öka säkerheten och kapaciteten på sträckan mellan Lund och Hässleholm, genom att trimma signalsystemet med fler blocksignaler och repeterande baliser och stopplyktor.

Järnvägssträckan mellan två stationer delas in i en eller flera blocksträckor. Genom att de dimensionerande blocksträckorna förkortas ges ökad linjekapacitet och tågen kan köra tätare efter varandra. Järnvägen i Sverige är utrustad med säkerhetsanläggningar som både förhindrar urspårningar och kollisioner mellan tåg. Automatic Train Control (ATC) är ett sådant system, som ser till att tågen till exempel håller rätt hastighet och inte kan köra förbi en signal i stopp. Informationen överförs till tågen via så kallade baliser, som med jämna mellanrum är placerade längs banan. Fler stopplyktor och repeterande baliser ger smidigare tågföring.

Planerat arbete

På sträckan mellan Lund och Hässleholm ska vi nu göra så kallade trimningsåtgärder. Vi kommer att utöka antalet blocksignaler och repeterande baliser och stopplyktor, för att öka säkerheten. Även kapaciteten på järnvägen kommer att bli bättre, eftersom tågen kommer att kunna köra tätare efter varandra.

På följande orter/sträckor kommer vi att arbeta:

  • Höör
  • Stehag
  • Eslöv
  • Örtofta
  • Tornhill
  • Hässleholm-Mellby
  • Tjörnarp-Höör
  • Stehag-Eslöv
  • Eslöv-Dammstorp