Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Banarbeten Dubbelspår Strängnäs–Härad, Svealandsbanan 2018

Trafikverket ansvarar för den samlade planeringen av trafik på järnvägsspåren, den så kallade tågplanen. Tågplanen gör Sverige tillgängligt och är en förutsättning för att resor och transporter ska fungera.

Planen har tagits fram i nära samarbete med järnvägsföretagen för att hitta lösningar att köra tåg i ett system där stora ombyggnationer och underhållsarbeten pågår. Det handlar om tidtabeller för 1,5 miljoner tåg och tider för 20 000 banarbeten som nu är klara för nästa år.

För att vi på ett säkert sätt ska färdigställa dubbelspårsutbyggnaden mellan Strängnäs och Härad stänger vi av trafiken vid några tillfällen under 2017 och 2018.

Dagar då tågtrafiken ersätts med buss mellan Eskilstuna och Läggesta

2017
Lördag 9 december 00:32 till och med lördag 16 december 06:30

2018
Måndag 19 februari 04:30 till och med måndag 26 februari 04:30
Måndag 11 juni 04:30 till och med måndag 18 juni 04:30

Detaljer om ersättningstrafik, förlängda restider och hur avstängningen påverkar dig som resenär publiceras cirka 3 månader innan respektive avstängning på: www.sj.se/trafikinfo

Andra arbeten som påverkar trafiken på Svelandsbanan

Under åtta veckor somrarna 2018, 2019 och 2020 planerar vi att stänga av järnvägen mellan Stockholm Central och Stockholms södra, så kallad Getingmidjan helt. Eftersom Getingmidjan är en av Sveriges mest trafikerade sträckor kommer många resenärer att bli påverkade under den här tiden. Både vad gäller färdväg och restid.

Tågen kommer inte att gå som du är van vid och du kan behöva byta tåg eller färdmedel för att komma till centrala Stockholm. Regional- och fjärrtåg söderifrån kommer till exempel inte kunna gå hela vägen in till Stockholm Central. Fjärr- och regionaltågen får istället vända vid Stockholms södra och Flemingsberg medan andra leds om via Mälarbanan.

Läs mer om arbetet med järnvägen mellan Stockholm Central och Stockholms södra, så kallad Getingmidjan här (länk, öppnas i nytt fönster)