Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Byggstart för tunnlarna i Förbifart Stockholm

Torsdagen den 21 januari, startade de första tunnelsprängningarna i Förbifart Stockholm. Det innebär att bygget går in i ett nytt skede.

Sprängningen gjordes i Skärholmen, där på- och avfarter för bussar i kollektivtrafik kommer att byggas. Skärholmen blir därmed ett nav för den kommande kollektivtrafiken i södra Stockholm.

På plats var bland andra Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon och Förbifart Stockholms projektchef Johan Brantmark.

– Det är en historisk händelse att vi nu börjar bygga tunnlarna i Förbifart Stockholm. Tunnelarbetena ska pågå i sex år. Det är sammanlagt omkring 50 kilometer tunnlar som ska byggas och 19 miljoner ton berg som ska sprängas ut, säger Johan Brantmark.

Cirka hälften av bergmassorna kommer att fraktas ut från tillfälliga hamnar i Sätra och på södra och norra Lovön.

Efter återstarten i januari 2015 har bygget av E4 Förbifart Stockholm präglats av fortsatta förberedande arbeten, upphandlingar och successiva starter av entreprenader. Arbeten pågår längs hela sträckan mellan Kungens kurva i söder och Häggvik i norr.

Projektet har alla nödvändiga tillstånd för att kunna drivas med full kraft. Det beräknas pågå till och med 2025.

Här kan du se en film från tunnelsprängningen i Skärholmen.

BIldtext:: Bild från film Mats Björklund Prod. AB