Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Arbetsområdet vid Lunda. Foto: Mikael Ullén

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Aktivitet från norr till söder

Under sommaren har arbetet varit igång på flera ställen och den nya sträckningen av E4 Förbifart Stockholm växer fram. Tunnlarna har blivit längre, transportband är under uppbyggnad och förberedelser pågår inför höstens större trafikomläggningar.

Häggvik

I Häggvik kommer Förbifart Stockholm att ansluta till den befintliga E4 Uppsalavägen, Norrortsleden och det lokala vägnätet. Vi ska bygga två betongtunnlar under nuvarande E4 som kommer att bli avfarter. Under sommaren har vi sprängt bort berg där betongtunnlarna ska ligga.

Vi har även påbörjat arbeten med att bygga nya broar som ska ansluta till den nya sträckningen av E4 Förbifart Stockholm. Nu planerar vi för fullt inför den första av flera trafikomläggningar som ska ske på E4:an i samband med att trafikplatsen växer fram.

I juni gjorde vi de sista sprängningsarbetena för den arbetstunnel som ska leda oss ner till huvudtunneln. Under sommaren har vi börjat med förberedande arbeten för de vägtunnlar som ska byggas mellan Hjulsta och Akalla. Här har vi sprängt bort berg, och transporterat bort massor och jord.

Akalla

I juni gjorde vi de sista sprängningsarbetena för den arbetstunnel som ska leda oss ner till huvudtunneln. Under sommaren har vi börjat med förberedande arbeten för de vägtunnlar som ska byggas mellan Hjulsta och Akalla. Här har vi sprängt bort berg, och transporterat bort massor och jord.

I Akalla bygger vi en betongtunnel och ett tråg, som kommer att ansluta till bergtunneln. Under sommaren har vi fortsatt spränga bort berg och transportera bort berg- och jordmassor för deponi. Under hösten börjar vi gjuta bottenplattan för tråget.

Vi har lagt Akallalänken i ett nytt läge för att komma åt att bygga tunneln för nya E4:an. Foto:Mikael Ullén

 

Trafikplats Hjulsta

Under sommaren har vi sprängt för det första brofästet strax söder om Mälarbanan. Nu följer markförstärkningsarbeten innan vi påbörjar den stora bergschakten där vi ska spränga oss ner till cirka 20 meters djup för att ge plats åt betongtunneln.

Den nybyggda Akallalänken öppnades för trafik i juli.

Tunnlarna drivs framåt i Johannelund, Lunda och Vinsta

Tunnelarbetet vid i Johannelund och Skattegårdsvägen låg nere under industrisemestern (juli), men under juni-augusti har vi spräng ut ungefär 300 meter. Vi har kommit under Lövstavägen mot Liljeörnsgatan i söder och fram till Ullvidevägen i norr. I Lunda har vi sprängt den första tunnelsalvan för en arbetstunnel och arbetat oss cirka 10 meter in i berget.

I Vålberga, parallellt med Bergslagsvägen, har vi börjat förstärka berget över de blivande huvudtunnlarna. De första 100 betongpelarna är klara.

I augusti sprängde vi första tunnelsalvan för en arbetstunnel. Vi är nu 10 meter in i berget. Foto: Mikael Ullén

 

Lovön

I början av juli gjorde vi den första tunnelsprängningen på Lovön och sedan dess har sprängningarna fortsatt. Vid båda våra arbetsplatser på Lovön (en på norra och en på södra delen av ön) arbetar vi med att bygga klart transportband som transporterar bort bortsprängt berg från tunnlarna.

Läs mer om sjötransporter och våra tillfälliga hamnar

Vi har sprängt sammanlag 3032 meter tunnelf vid Sätra. Foto: Mikael Ullén

 

Tunnel vid Skärholmen och Sätra

Cirka sju månader efter att den första tunnelsprängningen sköts i Skärholmen har vi totalt sprängt cirka 3 000 meter. Vid Sätra varv finns den tillfälliga hamnen på plats och arbetet med att bygga transportband för de bergmassor som ska transporteras bort med båt pågår. Förberedande arbeten för att förstärka marken, så kallad jetinjektering, pågår vid Björksätravägen/Skärholmsvägen.

Kungens Kurva

I juni blev vi klara med att bredda påfarten vid trafikplats Lindvreten och Vårby med ytterligare ett körfält. Breddningen har gjorts för att minska trafikstörningarna på Skärholmsvägen och Kungens Kurva-leden, som uppstår framför allt på eftermiddagar och helger när många trafikanter ska ta sig ut från området kring Skärholmen och Kungens Kurva.

I Kungens kurva pågår även förberedelser med trafikomläggningen av E4:an som sker senare i höst.