Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Berget som vi sprängt ut i tunneln krossas till mindre stenar. Stenkrossen åker sen med ett transportband från tunneln till våra fartyg

Till dig som kör båt på Mälaren

Trafikverkets byggprojekt påverkar farlederna kring Norra Lovön, Malmviken och Kungshatt.

För att spara på miljön och att inte belasta vägnätet med tunga transporter har projekt E4 Förbifart Stockholm byggt tre tillfälliga hamnar för att skeppa ut bergmassorna från tunnelbygget. Sjötransporterna är en relativt ny men en målmedveten miljösatsning från Trafikverkets sida. 

Under hösten 2017 började vi transportera bergmassor från vår tillfälliga hamn i Sätra och nu till våren 2018 startade även bergtransporter via de tillfälliga hamnarna på Norra Lovön och Malmviken.

Bergmassorna transporteras från hamnarna på Lovön till Toresta och Löten. Från hamnen i Sätra körs bergmassorna till Slagsta. Se bifogad karta.

De bortsprängda och krossade bergmassorna är en råvara som kommer att återanvändas i bygget av E4 Förbifart Stockholm men också i andra byggprojekt i regionen.  

Totalt ska Trafikverket transportera bort 22 miljoner ton bergmassor under byggtiden av E4 Förbifart Stockholm. Cirka hälften av bergmassorna från E4 Förbifart Stockholms tunnlar kommer att transporteras bort sjövägen och resten på lastbil. En båt tar nästan lika mycket berg som 100 lastbilar.

Läs gärna mer i vårt informationsblad!

Klicka på kartan för större bild. Karta över båttransporterna med bergmassor på Mälaren. format: pdf, storlek: 1161 kB