Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Kontraktet påskrivet för FSE 215 Betongtunnlar Skärholmen

Kontrakt har nu tecknats med COMSA SAU för att projektera och bygga de anläggningsdelar som avgränsas av bergtunnlarna i entreprenad FSE 209 och befintliga E4/E20 till och från Stockholm.

På plats i Kungens Kurva idag, tisdag 22 maj, deltog Jorge Prego, Johannes Scharrer och Pedro Miguel Rivero Moya från COMSA. Kontraktet skrevs under av Johan Brantmark Trafikverket och Pedro Miguel Rivero Moya COMSA.

Anläggningsdelarna består av:

  • bergtunnel
  • betongtunnlar
  • betongtråg
  • fläktrumsstation
  • gång- och cykelväg
  • dagvattendammar med mera

Kontraktstiden löper till och med sommar 2023. Kontraktssumman är cirka 280 miljoner kronor.

Förutom att få till en säker arbetsmiljö, är utmaningen att hantera trafikfrågor under entreprenadtiden. Det kommer ställa våra arbetssätt och organisationer på prov. Vi ser fram emot att hantera dessa utmaningar tillsammans med COMSA, säger Per Lunde, Trafikverket.

Upp och nedart till E4 Förbifart Stockholm i höjd med Smistaallé och Storsätra gränd

Upp och nedart till E4 Förbifart Stockholm i höjd med Smistaallé och Storsätra gränd, när det är klart 2026.

I bild ovan från vänster: Amanda Sandin Trafikverket, Jorge Prego COMSA, Johan Brantmark Trafikverket, Per Lunde Trafikverket, Johannes Scharrer COMSA, Pedro Miguel Rivero Moya COMSA och Anders Liwendahl Trafikverket.