Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Sprängning och borrning i Akalla

Arbetet med att att göra plats för trafikplats Akalla är i full gång. Vi har också sprängt ut cirka 40 meter tunnel i området.

I januari började vi spränga bort berg där Förbifart Stockholm trafikplats Akalla ska byggas. Arbetet inleddes i den norra delen av arbetsområdet, nära DNEX-tryckeriet. Under våren arbetar vi oss söderut mot bostadsområdet. Sprängningarna utförs vardagar, klockan 07–19 och kommer att pågå året ut.

Andra arbetsmoment som kan låta mycket är när vi borrar i berget och bygger stödkonstruktioner. Vi driver ned stålplank i marken som ska bilda en stödjande vägg (en så kallad spontvägg) i den stora grop vi gräver ut i Akalla. Vi kommer borra och bygga stödkonstruktioner fram till i höst. Huvuddelen av de mest bullrande arbetsmomenten vi utför vid bygget av trafikplats Akalla kommer därmed att klaras av under 2017.

Tunnelarbetet i Akalla

I Hägerstalund spränger vi ut en drygt 200 meter lång arbetstunnel som ska leda ned till Förbifart Stockholms huvudtunnlar mellan Hjulsta och Akalla. Allt eftersom vi tar oss djupare ner i berget kommer sprängningarna att låta mindre vid marknivå. Vi kommer därför att kunna utöka våra arbetstider. Sprängningarna kommer framöver att utföras måndag–lördag, klockan 07–22. Vi spränger tunnelsalvor cirka 2–3 gånger per dag.

Karta över Akalla med sprängtider