Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Mellan den 13 juli till måndag 6 augusti var järnvägen mellan Stockholm och Jakobsberg avstängd för bygget av Mälarbanan. Samtidigt byggde vi två av fyra brodelar som ska gå över järnvägen och E18, som sedan blir en del av E4 Förbifart Stockholm.
Denna nyhet är äldre än 6 månader

Tågen rullar igen under de nygjutna broarna i Hjulsta

Mellan den 13 juli till måndag 6 augusti var järnvägen mellan Stockholm och Jakobsberg avstängd för bygget av Mälarbanan. Samtidigt byggde vi två av fyra brodelar som ska gå över järnvägen och E18, som sedan blir en del av E4 Förbifart Stockholm.

Vi hade bara tre veckor på oss för att få gjutformarna på plats, gjuta, lägga spännkabel som ska förankra bron till fast mark samt ta bort formar och ställningar igen. 

Vi hade bara tre veckor på oss för att få gjutformarna på plats, gjuta, lägga spännkabel som ska förankra bron till fast mark samt ta bort formar och ställningar igen.

Det fanns en plan A och en plan B, där plan A innebar att vi skulle hinna med allt vi behövde göra och slippa använda de temporära stöden vi byggt för säkerhets skull. Nu hann vi allt vi skulle, allt gick bra, Plan A gick i lås tack vare bra samordning och entreprenörernas hårda arbete dygnet runt i värmen.

- Vi var klara på torsdagen med rivningarna, projekt Mälarbanan tog vid och färdigställde spår- och kontaktledningsarbetena under helgen. Nu är tågtrafiken igång igen! säger nöjda byggledaren Bennhy Axelsson på Trafikverket som varit på plats hela sommaren.

​Två brodelar har gjutits över järnvägen, en rampbro som får avfart till Hjulstarondellen när allt är klart, och en huvudbro. Under hösten fortsätter vi att gjuta broarna norrut mot en bergsklack som vi delvis spränger bort och vidare mot rondellen över E18. Totalt kommer bron att bli ca 650 meter lång.

Två brodelar har gjutits över järnvägen, en rampbro som får avfart till Hjulstarondellen när allt är klart, och en huvudbro. Under hösten fortsätter vi att gjuta broarna norrut mot en bergsklack som vi delvis spränger bort och vidare mot rondellen över E18. Totalt kommer bron att bli ca 650 meter lång.

 - Alla gjutningar över spårområdet blev klara, återstående arbeten på bron över järnvägen som monteringar och installationer måste vänta till avstängningen nästa år av säkerhetsskäl, säger byggledare Bennhy Axelsson.

Avstängningen av järnvägstrafiken är en förutsättning för att vi ska kunna bygga bron över järnvägen i Hjulsta, arbeten som samordnas med Mälarbanans arbeten.

 - Alla gjutningar över spårområdet blev klara, återstående arbeten på bron över järnvägen som monteringar och installationer måste vänta till avstängningen nästa år av säkerhetsskäl, säger byggledare Bennhy Axelsson.