Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt

Med denna maskin kommer vi borra rörspiling (horisontella rör/bultar som borras framför tunnelfronten för att öka stabiliteten) innan vi kan spränga ut berget och förstärka med bult, sprutbetong och platsgjuten betong.

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Full fart med tunnlarna under Mälaren

Nya stora maskiner är på plats, bland annat finns en lite minde och en betydligt större Stagborrningsrigg som borrar in kraftiga stålrör i berget innan vi spränger. Cirka 20 meter har det hunnit bli, av de 200 meter det är mellan Sätra hamn och Kungshatt.

När vi driver tunnel under Mälaren kommer vi först att borra in cirka 40-50 kraftiga stålrör i berget innan vi spränger. Rören borras i en välvd solfjäderform. Sen fästs stålrören genom att hållen fylls med cement, det gör även sprickor i berget täpps till. När denna tätning är klar, förankras stålrören med bult och sprutbetong. Sen är det dags att spränga ut delen av tunneln.

Den här maskinen är den mindre Stagborrningsriggen. Stagen, som är 15 meter långa, borras in för att förstärka tunnel.
Den här maskinen är den mindre Stagborrningsriggen.

Den här maskinen är den mindre Stagborrningsriggen. Stagen, som är 15 meter långa, borras in för att förstärka tunnel.
Stagen, som är 15 meter långa, borras in för attförstärka tunnel.

Markeringarna visar var hålen skall borras för tätning, provning samt stagmontage. När stålröret sitter på plats fäster man det genom att fylla hålet med cement.
Markeringarna visar var hålen skall borras för tätning, provning samt stagmontage. När stålröret sitter på plats fäster man det genom att fylla hålet med cement.

Efter sprängning skrotas berget (renas bort på lösa stenar), bultas och täcks med sprutbetong som förstärker berget. Dessa arbetsmoment kommer vi att göras inför varje sprängning. Vi spränger cirka 5 - 15 meter i veckan.


Med denna stora maskin kommer vi borra rörspiling (15 meter horisontella rör/bultar som borras framför tunnelfronten för att öka stabiliteten) som borras i konform. Denna rörspiling injekteras och bakåtförankras med fjällband och sprutbetong bakom tunnelfronten för att öka stabiliteten innan vi kan spränga ut berget och förstärka med bult, sprutbetong och platsgjuten betong.