Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Tunneldrivning in under Mälaren inom kort

Inom kort börjar vi spränga tunnel under Mälaren

Över 7 000 meter tunnel av de 15 000 meter som ska sprängas ut i Sätra/Skärholmen är klart och nu är vi i startgroparna för att ta oss norrut under Mälaren.

Att spränga tunnel under Mälaren kräver extra planering och vi behöver använda fler arbetsmoment än med traditionell borra-och-spräng-teknik. Här är det geologin som är den stora utmaningen. Inlandsisen och andra stora rörelser har påverkat berget i dessa områden vilket gör att berget är av varierande kvalitet, med bland annat sprickor med lera i vissa passager.

Inför arbetet med tunnlarna under Mälaren mellan Sätra hamn och Kungshatt har vi utfört så kallad kärnborrning i tunnelfronten. Kärnborrning är en metod som innebär att vi borrar ut en kärna (en bit sten från berget) ur berget där tunneln ska gå fram.

Passagen under Mälaren mellan Sätra hamn och Kungshatt

Kärnan berättar om hur det ser ut inuti berget, och hjälper oss att avgöra vilken metod vi ska använda vid injektering, förstärkning och få till säkra sprängningar. Då det finns en regional svaghetszon på ett ställe där huvudtunnlarna ska gå fram kommer vi, för att skapa en robust stabilitet, använda fler arbetsmoment än i de tunnlar där traditionell ”borra-och-spräng-teknik” kan användas.

De arbetsmoment vi kommer använda när vi driver tunnel under Mälaren är att vi  först kommer att borra cirka 40-50 stycken hål i bergets tunnelfront. Hålen borras i en välvd solfjäderform. I varje hål sticks sedan ett kraftiga stålrör in. För att fästa stålröret och för att täta sprickor i berget fylls hålet med cement. När denna tätning är klar, sprängs tunneln ut. Efter sprängning skrotas berget (renas bort på lösa stenar), bultas och täcks med sprutbetong som förstärker berget. Detta kommer att göras inför varje sprängning. Vi spränger cirka 5 - 15 meter i veckan.

Stålrör instuckna i berget. Stålrören är till för att förstärka berget

Under tiden vi jobbar på med att spränga ut huvudtunnlarna i passagen mellan Sätra och Kungshatt (tunnlarna där trafiken ska gå när E4 Förbifart Stockholm är klart) jobbar vi samtidigt med att spränga oss vidare mot Kungshatt och Lovön i två parallella arbetstunnlar. De två mindre arbetstunnlarna kommer också (förutom kärnborrningen) ge oss ännu mer information om berget i den under Mälaren. De fakta vi samlar in används sedan för att välja och anpassar den metoder vi ska använda vid injektering, förstärkning och sprängning i huvudtunnlarna.