Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Arbetet går fort fram och nu är 10 000 av de totalt 15 000 meter tunnel klara i de södra delarna av tunnelsystemet. Tunnelsystemet i området stäcker sig från Kungens kurva i söder och till Kungshatts norra sida i Mälaren. Se karta över de södra delarna av tunnelsystemet här!

10 000 meter tunnel är nu utsprängt i tunnlarna i Skärholmen och Sätra

Arbetet går fort fram och nu är 10 000 av de totalt 15 000 meter tunnel klara i de södra delarna av tunnelsystemet inom projekt E4 Förbifart Stockholm.

Tunnelsystemet i de södra delarna av projekt E4 Förbifart Stockolm stäcker sig från Kungens kurva i söder och till Kungshatts norra sida i Mälaren. Se karta över framdriften i de södra delarna av tunnelsystemet här!


Även tunnlarna under Mälarpassagen mellan Sätra hamn och Kungshatt har drivits framåt i bra takt. Av de cirka 200 meter arbetstunnlar vi spänger ut mellan Sätra hamn och Kungshatt har vi kommit halva tunnelsträckan.

- Det har gått bra, nu ska vi försöka att hålla farten uppe så att vi stör de närboende under så kort tid som möjligt. Sprängningsarbetet kommer pågå i minst ett år till i Sätra, berättar David Philipsson samordnande byggledare hos Trafikverket. David Philipsson har arbetat i E4 Förbifart Stockholm sedan 2017 och han trivs bra och tycker att det är kul med de tekniska utmaningarna.


- Utmaningarna i Skärholmen är bland annat att det är väldigt mycket tunnlar. En annan kan vara att det på vissa ställen inte är så mycket bergtäckning. Då får vi jobbar med försiktiga sprängningar och anpassade bergförstärkningar, förklarar David Philipsson.

Passagen under Mälaren är särskilt utmanande, där vi har svaghetszoner. Att spränga tunnel under Mälaren kräver extra planering och vi behöver utföra fler arbetsmoment än med traditionell borra-och-spräng-teknik. Här är det geologin som är den stora utmaningen. Inlandsisen och andra stora rörelser har påverkat berget i dessa områden vilket gör att berget är av varierande kvalitet, med bland annat sprickor med lera i vissa passager.


- Planen är att vara framme med arbetstunnlarna vid Kungshatt efter sommaren för att sen fortsätta sprängningsarbetet norrut med huvudtunnlarna till hösten, säger Per-Åke Hjälmbacken, Senior Projektstöd hos Trafikverket.