Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt

Nu kan vi köra under mark mellan Skärholmen och Sätra hamn

Idag gjordes det första genomslaget i E4 Förbifart Stockholms huvudtunnlar. Genomslaget gjordes i en av tunnlarna mellan Skärholmen och Sätra och är det första av många genomslag i E4 Förbifart Stockholm.

Idag gjordes det första genomslaget i E4 Förbifart Stockholms huvudtunnlar. Genomslaget gjordes i en av tunnlarna mellan Skärholmen och Sätra och är det första av många genomslag. De första sprängsalvorna i huvudtunnlarna sprängdes i Skärholmen 2016 och nu möts de två tunnelfronterna, vilket är en stor milstolpe för hela projektet.

- Vi har haft utmaningar kring teknik, material, transporter och logistik. Samtidigt har vi också lärt oss mycket och tagit med oss stora erfarenheter inom denna tunneldel. Det vi tar med i det fortsatta arbetet säger David Philipsson som är samordnande byggledare på Trafikverket.

David Philipsson till vänster och representant från Subterra. 

Närmast framöver fortsätter arbetet med förstärkning och säkring av berget i den nu genombrutna tunneln med förstärkning för att vi ska kunna börja transportera ut massor den vägen. Totalt har man sprängt 10 200 meter i området, gå in på vår sida som visar hur långt vi har kommit i alla tunnlar och upptäck var alla tunnelfronter befinner sig.

Här kan du se exakt var genomslaget gjordes.

Läs mer om hur långt vi kommit här.

Tunnelgenomslagen framöver

Många fler genomslag mellan Kungens kurva och Häggvik väntar. De kommer att ske både under jord i bergtunnlarna men också tunnelgenomslag som möter markytan och dagsljuset. Det genomslag som ligger närmast i tiden är i Kungens kurva och är ett så kallat ovanjordsgenomslag likt bilden nedan.

 

 Genomslaget mellan Skärholmen och Sätra.

Vad är ett genomslag?

Ett genomslag är när två tunnlar, som sprängt ut från två olika håll, möts och ett hål kan göras mellan tunnlarna.