Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt

Borrmaskinen på plats i Grimstaskogen

I arbetet med tunnlarna i E4 Förbifart Stockholm ska Trafikverket genomföra en undersökning av berget under Lambarfjärden, i riktning mot Lovön. Nu är den tillfälliga vägen längs gång- och cykelvägen vid Maltesholmsbadet färdig.

I arbetet med tunnlarna i E4 Förbifart Stockholm ska Trafikverket genomföra en undersökning av berget under Lambarfjärden, i riktning mot Lovön. Nu är den tillfälliga vägen längs gång- och cykelvägen vid Maltesholmsbadet färdig och borrmaskinen är monterad och de geologiska undersökningarna kommer att påbörjas inom kort. Borrningarna beräknas ta ungefär två månader och sedan återställs området igen.

Spränga tunnel under Mälaren

För att spränga fram E4 Förbifart Stockholms tunnlar på ett säkert sätt, kartläggs och bedöms berget i tunnlarna och genom kontrollerna tar vi reda på hur vi ska förstärka berget och anpassa sprängningarna. En utmanande passage är när vi ska spränga tunneln under Mälaren. Ett flertal olika metoder används för att analysera och bedöma bergets kvalitet, en metod är kärnborrning. Metoden innebär att vi borrar ut en kärna ur berget där tunneln ska gå fram. Kärnan berättar om hur det ser ut inuti berget, och hjälper oss att avgöra hur vi ska driva tunnlarna på säkraste sätt.