Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Årstabrons spårplan byts ut – 60 meter och 350 ton mittsektion ska på plats

Renoveringen av gamla Årstabron pågår för fullt. Lyftet av mittsektionen sker fredag 12 juni mellan klockan 05:00 och 09:00.

En av utmaningarna i arbetet med gamla Årstabrons renovering är när mittsektionen av spårplanet byts ut. Mittsektionen är 60 meter lång, 14 meter bred och väger 350 ton. Arbetet är oerhört intensivt och sker under kort tid där den gamla mittsektionen sänks ner på pråmar under bron. Under en vecka sker arbetet med anslutningarna av den nya mittsektionen. Den ska integreras i en gammal konstruktion som är byggnadsminnesförklarad.

Brons spårplan byts ut del för del i fjorton mindre och ett stort element. Hitills har sju sektioner bytts ut på den norra sidan. Stålelementen är tillverkade i Polen och levereras färdiga för montering. De mindre fraktas med lastbil, lastas på en brobytarvagn och lyfts på plats upppifrån. Totalt förankras delarna med 16 000 skruvar och muttrar. Mittsektionen tas sjövägen med pråm från Södertälje hamn till bron och lyfts upp med hjälp av domkrafter.

Östra och västra Årstabroarna är viktiga för all spårbunden trafik mellan Stockholm och södra Sverige. Under 2000-talet har omfattande renoveringar genomförts på gamla Årstabron och nu genomför vi den sista etappen som förlänger brons tekniska livslängd med 60 år.

Renoveringen av gamla Årstabron är en del av Trafikverkets upprustning av järnvägssystemet i Stockholmsregionen under de kommande åren för att säkra tågtrafiken och möta dagens och morgondagens krav på effektiva transporter.

Renoveringen av gamla Årstabron som påbörjades vid påsk ska vara klar den 3 augusti.