Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Resenärer på Jakobsbergs station.

Om Mälarbanan, Tomteboda-Kallhäll

Vi bygger ut järnvägen mellan Tomteboda och Kallhäll för att skapa en bättre resa för våra resenärer. När vi är klara kommer det bli smidigare att ta tåget, finnas fler avgångar att välja på och bli lättare att komma fram i tid.

Pendeltågen får egna spår

Trafikverkets projekt Mälarbanan innebär att vi bygger ut järnvägen från två till fyra spår på en 20 km lång sträcka mellan Tomteboda och Kallhäll i Stockholms län. Pendeltågen får egna spår i mitten och fjärrtåg och andra tåg kan köra om på de yttre spåren. Det gör att fler tåg kan gå, att resenärerna får fler avgångar att välja på och att ankomsttiderna blir säkrare.

På den del av Mälarbanan som leder in mot Stockholm, mellan Kallhäll och Tomteboda, används spåren i dag maximalt. Alla tåg måste samsas på de två spåren på den 20 kilometer långa sträckan. Det betyder att fjärrtåg och regionaltåg får köa bakom de lokala pendeltågen som stannar vid varje station. Det leder ibland till köer och förseningar för pendeltågen.

Tre nya stationer

I projektet ingår att bygga nya, ljusa och trygga pendeltågsstationer med bra anslutningar till buss och tunnelbana. Stationerna i Kallhäll och Barkarby är klara och en ny station i Sundbyberg planeras. Vi har också byggt nya broar för bilar, cyklar och gående.

I dag bor var fjärde svensk i Mälardalsregionen och allt fler flyttar hit. Behovet av smidiga och miljövänliga resor och transporter är redan stort och ökar hela tiden. 
 
Läs mer om vad som är aktuellt i ditt område