Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Resenärer på Jakobsbergs station.

Om Projekt Mälarbanan

Vi bygger ut järnvägen mellan Tomteboda och Kallhäll nära Stockholm. När vi är klara blir det smidigare att ta tåget, fler avgångar att välja på och lättare att komma fram i tid. Kort sagt bygger vi fler spår för en bättre resa.

Förseningar och trängsel är i dag vardag för många som åker tåg och pendlar på Mälarbanan – järnvägen norr om Mälaren mellan Stockholm och Örebro, via Västerås. I dag bor var fjärde svensk i Mälardalsregionen och allt fler flyttar hit. Behovet av smidiga och miljövänliga resor och transporter är redan stort och ökar hela tiden.

Fjärrtågen köar bakom pendeltågen

På den del av Mälarbanan som leder in mot Stockholm, mellan Kallhäll och Tomteboda, används spåren i dag maximalt. Alla tåg måste samsas på de två spåren på den 20 kilometer långa sträckan. Det betyder att fjärrtåg och regionaltåg får köa bakom de lokala pendeltågen som stannar vid varje station. Och det leder till att även pendeltågen får köa.

Pendeltågen får egna spår

Projekt Mälarbanan bygger ut järnvägen mellan Tomteboda och Kallhäll från två till fyra spår. Pendeltågen får egna spår i mitten och fjärrtåg och andra tåg kan köra om på de yttre spåren. Det gör att fler tåg kan gå, att resenärerna får fler avgångar att välja på och att ankomsttiderna blir säkrare.

Tre nya stationer

I projektet ingår att bygga nya, ljusa och trygga pendeltågsstationer i Kallhäll, Barkarby och Sundbyberg, med bra anslutningar till buss och tunnelbana.  Vi bygger också nya broar för bilar, cyklar och gående.
 
 Mer om vad vi bygger.

Skiss över Kallhal Station.
Skiss över den nya pendeltågsstationen i Kallhäll med entré mot ny gång- och cykelbro.

Mälarbanan + Citybanan ger plats åt fler tåg

I Tomteboda ansluter Mälarbanan och Citybanan till varandra. Pendeltågen från Mälarbanan (Bålstagrenen) och även från Märstagrenen tar vägen genom Citybanans nya pendeltågstunnel vidare mot centrala Stockholm. Övriga tåg fortsätter på de befintliga spåren mot Stockholms central.

På så sätt frigörs plats på de nuvarande spåren genom Stockholm, och antalet tåg genom staden kan då fördubblas.