Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Vi öppnar den nya gångtunneln i Barkarby

Vi planerar att öppna den nya gångtunneln i Barkarby torsdagen den 31 mars. Under några timmar är både den gamla och den nya tunneln öppna för gång- och cykeltrafik.

Den gamla gång- och cykeltunneln i Barkarby utgjorde tidigare entrén till Barkarby station. Det gamla stationshuset är nu rivet och vi bygger en ny station vid Barkarbybron. Bredvid den gamla gång- och cykeltunneln har vi byggt en ny tunnel som ersätter den gamla.

Från centrumsidan finns det en trappa och en ramp ner till tunneln. Under våren kommer det att byggas en barnvagnsramp i trappan men fram tills dess får barnvagnar, cyklar, rullstolar och rullatorer använda rampen som går parallellt med järnvägen. Anledningen till att rampen är så lång som den är är för att den inte ska ha för stor lutning ur ett tillgänglighetsperspektiv.

Det finns inga hissar till den nya tunneln då den endast är en passage under järnvägen. Den gamla tunneln var även entrén till stationen vilket innebar att det var krav på hissar. Det kommer att finnas hissar i anslutning till det nya stationshuset när det är klart.

Hur river vi den gamla tunneln?

Vi börjar med att koppla ur hissarna och slå av strömmen, sedan plockar vi ner lampor och armatur. När det är borta kan vi börja klippa ned tunneln med en stor sax som sitter på en grävmaskin.

Sedan tar vi bort kakel och betong så att det är helt rent när det är dags att fylla igen tunneln.

Under den gamla tunneln finns det träpålar som användes för att förstärka marken då tunneln byggdes. När vi fyller den gamla tunneln är det viktigt att vi inte fyller för tungt. Marken måste klara de massor som vi lägger på. Vi börjar därför fylla tunneln med skumglas som är ett lättfyllnadsmaterial.

Ovanpå skumglaset börjar vi sedan att bygga upp en ny banvall. När vi är klara går det inte att se att det en gång var en tunnel där.

Vi börjar rivningsarbetet helgen den 2-3 april. Vi planerar att endast arbeta dagtid.

Den kaklade konsten som finns i den gamla tunneln bevarar vi genom fotografering.

Den nya gång- och cykeltunneln i Barkarby i juni 2014.