Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt

Kontrakt tecknat för entreprenad tunnel och station Sundbyberg-Solna

Skanska tilldelas kontraktet för den största entreprenaden inom projekt Mälarbanan. Den 12 oktober 2018 signerades kontraktet.

Entreprenaden har ett huvudavtal som består av ett uppdragskontrakt och ett entreprenadkontrakt. Uppdragskontraktet är fas ett i avtalet och omfattar att projektera och planera Mälarbanans utbyggnad mellan Sundbyberg och Huvudsta i Solna. I fredags skrev Trafikverket och Skanska på kontrakt gällande huvudavtalet och uppdragskontraktet.

För den andra fasen, som avser byggande, kommer entreprenadkontraktet att tecknas med Skanska när fas ett är färdigställt. Detta under förutsättning att vi kommer överens om riktkostnad för entreprenaden. Bedömt kontraktsvärde för fas ett är ca 300 miljoner kronor och tillsammans med fas två bedöms kontraktsvärdet till 5 miljarder kronor.

Entreprenören in i tidigt skede

Byggstarten för entreprenaden är planerad till tidigast år 2021. Anledningen till att upphandlingen av entreprenören görs redan nu är att Trafikverket använder sig av kontraktsmodellen TEM (Tidig entreprenörsmedverkan) som innebär att entreprenören kommer in i ett tidigt skede och ansvarar för detaljprojektering inför byggstarten. I traditionella upplägg kommer entreprenören in i projekt först vid byggstart och utför det som redan är projekterat.  

- Det har varit en intensiv och noggrann upphandlingsprocess där vi har värderat kvalitet och pris för att säkerställa att vi valt rätt entreprenör. Det känns bra att de i ett tidigt skede kommer in och kan påverka genomförandet med sin kompetens vad gäller planering och byggande. Det säger Eva Nordberg, projektchef för Mälarbanan på Trafikverket.