Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Nynäsbanan

Nynäsbanan

Nu är Nynäsbanans dubbelspår till Hemfosa och nya Tungelsta station invigd. Den 27 september 2017 klipptes bandet inför drygt hundra närvarande vittnen. Ett klipp som innebar att den nya stationen invigdes liksom det nya dubbelspåret

Det var Gunnar Hammar från Trafikverket, Meeri Wasberg (S), kommunstyrelsens ordförande i Haninge kommun samt Mattias Sjöström Varg från Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting som tillsamman klippte bandet (se bild ovan).

Gunnar Hammar berättade om bygget och tackade alla boende längs hela banan som under många år fått stå ut med allt det som ett bygge av den här storleken för med sig. Mattias Sjöström Varg talade om SL:s planer för trafiken och Meeri Wasberg avslutade med att berätta om vad som kommer att hända i Tungelsta och vilken betydelse banan har för kommunnen.


Sedan 2007 har arbetet med att förbättra punktligheten på Nynäsbanan pågått. Och nu är den sista beslutade etappen med dubbelspår mellan Tungelsta och Hemfosa färdig. Därmed har kapaciteten ökat och risken för trafikstörningar minskat.

Den långa sträckan med enkelspår på Nynäsbanan innebar att det var svårt för tåg att mötas och köra förbi varandra. Men genom att det nu byggts ett nytt spår bredvid det befintliga, får tågresenärerna en punktligare, pålitligare och säkrare resa. Det blir inte några fler trafikavstängningar på sträckan under 2017 då alla arbeten avslutas.

Ny station i Tungelsta och trafiksäkra passager

Trafikverket har även byggt om Tungelsta station med en tunnel under spåret och en uppgång med hiss till perrongen. Alla plankorsningar mellan Hemfosa och Tungelsta har ersatts med broar eller tunnlar så att bil- och tågtrafik samt oskyddade trafikanter i fortsättningen inte behöver mötas.