Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Bilder från bygget

Här kan du följa arbetet med Nynäsbanans dubbelspår från Tungelsta till Hemfosa.

2017

Bilderna ovan visar nya Tungelsta station när den blivit klar. Foto: Peab

Entrévägar till stationen.

Entréväg till tunneln under stationen från sydost.

Maj: Tunnel ut från station Tungelsta i sydost.

Bro över järnvägen för fotgängare, cyklister och ryttare vid Skogsäng.

Trappor och gångvägar som leder till Tungelsta station.

Stationsnamn i kakel i tunneln under järnvägen.

Trappa och hiss till tunneln.

Januari: Entré till nedgång från perrongen.


2016

December: Trappa och hiss till perrongen, nya Tungelsta station

Entré till gång- och cykelpassage under Tungelsta station.

Hiss till perrongen installeras.

Oktober: Trappor och väg till Tungelsta stations entré.

Träbron vid Mösätra.

Träbron vid Skogsäng som ersätter den planskilda korsningen.

Vadebergsbron har kommit på plats.

September: Byggandet av nya Tungelsta station fortsätter.

Bygge av gång och cykelbro (även anpassad för ryttare) vid Mösättra.

Bygge av gång och cykelbro (även anpassad för ryttare) vid Skogsäng.

Järnvägsbro vid Vadeberg.

Bygge av tillgänglighetsanpassad ramp till Tungelsta station (västra sidan)

Augusti: Bygge av ny entré inklusive gång- och cykelpassage till Tungelsta station (östra sidan).

Juni: En mobil kran lyfter järnvägsbron på plats vid Vadeberg. 

Maj: Spårbyggnation påbörjad på den nya terrassen sträckan Hemfosa - Tungelsta.

Mars 2016: Tungelsta stations nya gång- och cykeltunneln tar form. 

Februari 2016: Byggandet av Tungelsta station pågår och på bilden syns arbetet med den nya gång- och cykeltunneln.


2015

November 2015: Första gjutningen av det nya stationshuset i Tungelsta.

 

Omfattande arbeten vid Tungelsta station.

 

 Slagning av spont.

Spont vid Tungelsta station. Vädret var inte det bästa.

Mera spont vid stationen.

Färdigsatt spont. Nu är det förberett för en framtida tunnel under spåren. 

Förberedande arbete vid Vadeberg för dubbelspåret. 

Bortsprängning av berg.

Här ska det nya spåret placeras så småningom. 

Form och armering för brofundament vid Vadeberg.

Gjutningsarbeten.

Gjutning av brofundament.