Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

X2000 anländer till Flemingsberg- en knytpunkt på sträckan Stockholm-Järna

Stockholm–Järna

Trafikverket arbetar med en förstudie, där vi utreder möjligheterna att skapa högre kapacitet på sträckan Stockholm central - Järna.

Under de senaste decennierna har tågresandet i Sverige ökat kraftigt, samtidigt som möjligheten för järnvägen att ta emot mer trafik inte utvecklats i samma takt. Situationen kring Stockholm är speciell, eftersom Stockholm central är ett nav i hela det svenska järnvägsnätet.

Regional tillväxt, en avreglerad järnvägstrafik och ytterligare godstransporter innebär att efterfrågan på tågtrafik till och från Stockholm kommer att öka. Tågtrafiken begränsas dock idag av de två spår som finns på sträckan Stockholms södra - Stockholm central. Detta är den huvudsakliga anledningen till att Trafikverket nu bygger Citybanan, en pendeltågstunnel under Stockholm, som öppnas för trafik 2017. Då flyttar all pendeltågstrafik från dagens spår – från norr om Älvsjö till Karlberg. Den kapacitet som då uppstår skapar möjlighet att köra fler tåg. 

Det är då viktigt att sträckan Stockholm-Järna inte blir en ny begränsande faktor för trafiken.  Om inte trafiken fungerar och om inte järnvägen har tillräckligt hög kapacitet här får det effekter för mycket stora grupper - nationellt, regionalt och lokalt.