Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Tvärförbindelse Södertörn.

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Fortfarande låg kännedom om Tvärförbindelse Södertörn

Det är fortfarande många som inte känner till vad Tvärförbindelse Södertörn är. Det visar en attitydundersökning som Trafikverket har gjort. Dock ökar kännedomen, från 36 procent i förra årets undersökning till 39 procent i årets.

Sämst kännedom om Tvärförbindelse Södertörn har de unga (18 till 29 år). I den målgruppen kände knappt var femte av de tillfrågade till projektet.

– Det är naturligtvis en utmaning att hitta sätt att nå de unga med vår information, men det är inte unikt för vårt projekt. Trafikverket jobbar just nu med att ta fram nya digitala tjänster för att nå ut bredare med vår information än vad vi gör idag, säger Catharina Lundin, kommunikationsansvarig på Trafikverket.

Andelen positiva och mycket positiva till projektet har ökat sedan den senaste mätningen, från 76 till 82 procent. Fortfarande är det bättre framkomlighet och färre köer som ges som skäl till varför man är positiv till den nya vägen.

Tre procent av de tillfrågade har svarat att de är negativa eller mycket negativa till projektet, samma siffra som i förra årets mätning.

De flesta har svarat att de helst söker information om projektet på webben, till stor del genom att googla.

– Jag är tacksam för alla som har tagit sig tid att svara på vår attitydundersökning. Nu ska vi analysera materialet lite noggrannare för att hitta de bästa vägarna för att nå ut med vår information, säger Catharina Lundin.

Ta del av hela attitydundersökningen (pdf-fil, 622 kB, öppnar i nytt fönster)

Om undersökningen

Undersökningen har genomförts av Markör, på uppdrag av Trafikverket. 1086 telefonintervjuer genomfördes (298 i Botkyrka, 396 i Haninge och 392 i Huddinge).

Vi genomför denna typ av undersökningar för att få reda på hur vi når ut med vår information och vad vi kan göra för att förbättra den.