Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Buller, väg 267 Rotebroleden

En utmaning i projektet är att hantera buller från trafiken på Rotebroleden. Här kan du läsa mer om hur buller skapas och sprids.

Buller från vägtrafik skapas när däcket träffar och sedan lyfter från vägbanan. Högre hastighet, bredare däck och tyngre fordon har stor inverkan på bullernivåerna. Även motorn avger buller, men i hastigheter över 70 kilometer i timmen är motorbullret lägre i jämförelse med buller från kontakten mellan däck och vägbanan.

Buller sprids

Det ljud som avges sprids åt alla håll, ungefär som ringar på vatten, fast även i höjdled. Om något står i vägen för ljudspridningen, exempelvis en byggnad, skärmas bullret av. Ljudspridningen påverkas även av om marken är mjuk (gräs) eller hård (vatten), av vindriktning och om det finns objekt som kan göra att ljudet reflekteras (studsar).

Betongbarriären som finns mellan körfälten på Rotebroleden påverkar bullerspridningen så att den skärmar det ena körfältet. Det gör att bullernivån från detta körfält minskar samtidigt som den reflekterar buller från det andra körfältet. Sammanlagt så tar dessa två effekter ut varandra. Mellan Överby och trafikplats Rotebro kommer betongbarriären att bytas mot ett räcke som inte påverkar ljudspridningen.