Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Rotebroleden animation

Byggdagbok väg 267, Rotebroleden

Här kan du månad för månad följa ombyggnaden av Rotebroleden med de båda trafikplatserna Stäket och Rotebro i bilder.

Augusti

Även under augusti är byggverksamheten längs med hela Rotebroleden i full gång. Bland annat fortsätter vi med att bredda vägen, gräver ner Norrvattens ledningar, bygger den nya gång- och cykelbanan och arbetar med stålbron och betongbron vid trafikplats Stäket.

GC-bana_v30

Gång- och cykelbanan börjar ta form.

Betongbro2_v31

Betongbro1_v31

Betongbro4_v30

Betongbro3_v30

Betonbron2_v30

Betongbron1_v30

Betongbron vid norra delen av trafikplats Stäket växer fram.

Verksamhetsområdev31

Arbeten vid den nya trafikplatsen Verksamhetsområde i Järfälla.

Norrvatten2_v31

Norrvatten1_31

Norrvattens ledningar på sträckan B1.

Breddning v30

Breddning av Rotebroleden fortsätter under augusti.

Juli

Arbeten med trafikplats Stäket, södra delen, ha fortsatt. Refugerna är i stort sett klara och belysningsstolparna monterade. Vid Stäkets norra del har arbetena med betong- och stålbron fortsatt och det är snart dags för gjutning. Breddningen har fortsatt med bibehållen takt och har nu kommit till mitten av trafikplats Verksamhetsområde.

Betongbro_v29

Snart dags för gjutning av betongbron vid trafikplats Stäkets norra del.

Breddning3_v29

Breddning2_v29

Breddning_1_v29

Full fart med breddningsarbeten längs med Rotebroleden.

Stäket södra_2_29

Stäket Södra_2_v29

Vid trafikplats Stäkets södra del fortsätter arbetet med refugerna.

Sprängning v29

Sprängning för bygget av gång- och cykelvägen.

I mitten av juli pågår fortsatt arbetet med att färdigställa refugerna vid trafikplats Stäkets södra del. På andra sidan E18, vid trafikplats Stäkets norra del, pågår just nu gjutningar av fundamenten till påfartbron samt gång- och cykelbron. På påfartbron har också pelare gjutits och nu pågår armeringen för överbyggnaden för fullt. Fortsätter man från den nya gång- och cykelbron längs den nya avfartsrampen från Stockholm kommer man till den påbörjade breddningen av väg 267. Breddningen har kommit fram till trafikplats Verksamhetsområde i dagarna. På andra sidan av trafikplats verksamhetsområde har, i stort sett, hela sträckan av "Norrvattens Sträcka B" svetsats färdigt. Inom ett stenkasts avstånd från trafikplats Mälarvägen pågår sprängning för den nya gång- och cykelbanan längs väg 267.

Stålbro_2_v28

Stålbro1_v28

Form- och armeringsarbeten vid stålbron, trafikplats Stäket, norra delen.

Betongbro_6_v28

Betongbro_5_v28

Betongbro_4_v28

Betongbro_3_v28

Betongbro_2_v28

Betongbron vid trafikplats Stäket, norra delen.

Breddning_v28

Breddning av väg 267.

Norrvatten_v28

Arbeten med Norrvattens ledningar.

I början på juli bygger vi nya refuger, sätter upp belysning och utför beläggningsarbeten vid trafikplats Stäkets södra del. Vid norra delen av trafikplats Stäket arbetar vi med grundläggningen för den nya gång- och cykelbron. Där pågår också arbeten med en ny påfartsbro och just nu sker formbygge för brospannet. Vi breddar Rotebroleden mellan trafikplats Stäket och trafikplats verksamhetsområde. Vid trafikplats Mälarvägen förbereder vi för sprängning inför bygget av den nya gång- och cykelvägen.

Stäket Södra v 27

Trafikplats Stäket, södra delen.

Stäket Norra betongbro_1_v27

Stäket Norra betongbro_2_v27

Formbyggnad och armeringsarbeten vid betongbron på trafikplats Stäkets norra del.

Norrvatten B1_1_v27

Norrvatten sträcka B1_2_v27

Arbeten vid Norrvattens ledning, sträcka B1.

Viltstängsel Katrinadal_v27

Viltstängsel sätts upp vid trafikplats Katrinedal.

Breddning 267_1_v27

Breddning 267_2_v27

Breddning 267_3_v27

Breddning 267_4_v27

Vi har börjat med omfattande breddningsarbeten längs med Rotebroleden.

Juni

I slutet av juni jobbar vi bland annat med grundläggningen av både betong- och stålbron vid trafikplats Stäket. Vi bygger upp ramper och breddar vid trafikplats Verksamhetsområde, sätter upp viltstängsel och arbetar med Norrvattens ledning. Vi borrar inför sprängning av berg för den nya gång- och cykelbanan längs Rotebroleden samt förbereder för nya sprängningar vid trafikplats Mälarvägen. De arkeoligiska utgrävningar är nu avslutade.

Stäket Norra Betongbro v 26_1

Stäket Norra Betongbro v26_2

Betongbro_v26

Betongbron vid trafikplats Stäket, norra delen.

Stålbron vid trafikplats Stäket v26

Stålbron vid trafikplats Stäket, norra delen.

Norrvatten sträcka B1_v26

Norrvattens ledning, sträcka B3.

Norrvatten sträcka C1_v26

Norrvattens ledning, sträcka C1.

Norrvatten sträcka C2_v26

Norrvattens ledning, sträcka C2.

Norrvatten sträcka C3_v26

Norrvattens ledning, sträcka C3.

Trafikplats Stäket v26_2

Trafikplats Stäket v26_3

Trafikplats Stäket, södra delen, i slutet av juni.

Arkeologi v26

De arkeologiska undersökningarna längs med Rotebroleden är nu avslutade.

Vid trafikplats Stäket södra arbetar vi med överbyggnad och justering inför asfaltering. Där arbetar vi också med refuger, kantsten och jordning. Vid trafikplats Stäket norra lägger vi pålplattor och armerar inför bygget av fundamentet till stålbron. Vi sätter former och armerar inför gjutning av brostöd och den första gjutningen gjordes på fredagen 9 juni. Från trafikplats Verksamhetsområde sätter vi upp viltstängsel mot Katrinedal. Vi har nu också börjat med breddningen av Rotebroleden. Vi båda schaktar och återfyller längs med Norrvattens ledning och vi trafikplats Mälarvägen arbetar vi med sprängning och krossning av sprängsten.

Stäket norra_betongbro_3_23

Stäket norra_betongbro_2_23

Stäket norra_betongbro_1_23

Bygget av betongbron vid trafikplats Stäket norra

Stäket norra_stålbro_23

Bygget av stålbron vid trafikplats Stäket norra

Stäket södra_2_23

Stäket södra_1_23

Trafikplats Stäket norra

Norrvatten_2_23

Norrvatten_1_23

Norrvattens ledning

Maj

Under sista delen av maj har vi avverkat och arbetat med schakten på olika sträckor längs med Norrvattens ledning. Vid trafikplats Stäket norra har vi pålat och sprängt schakt för grundläggningen av den nya betongbron. Vid Stäket södra har vi utfört jordning, byggt refuger och gjort överbyggnadsarbete i rondellen. Vi har satt upp viltstängsel vid trafikplats Verksamhetsområde och i Rotebro har arkeologerna fortsatt med sina utgrävningar.

Arkeolog 1

Arkeolog 3

Arkeolog ny

Arkeologiska utgrävningar i Rotebro

TPL Mälarvägen

Fortsatta arbeten vid trafikplats Mälarvägen

Stäket Norra GC-bro

Betongbro_armering

Arbeten med den nya betongbron vid trafikplats Stäket norra

Stäket Norra grundläggning betongbro 2

Stäket Norra grundläggning betongbro_1

Grundläggningsarbeten för betongbron vid Stäket norra

Stäket Södra 2

Stäket Södra 1

Jordning, refugarbete samt öberbyggnadsarbete i rondellen vid trafikplats Stäket södra

Stäket Södra_meanderdike

Norrvatten_slutmaj

Norrvatten Sträcka C2

Norrvatten Ströcka C1

Norrvatten_2

Förläggning av rör vid Norrvattens ledning

Norrvatten Sträcka c

Norrvatten Sträcka B1

Under maj sätter vi upp viltstängsel i Stäket norra och vid trafikplats Verksamhetsområde. Vid Stäket Norra bygger vi även en schakt för dagvatten invid den nya betongbron samt en schakt för bergstöd. Vid Stäket södra bygger vi refuger och arbetar med rondellen. Vi bygger två schakt inklusive bergschakt för Norrvatten och fäller träd i området. Vid trafikplats Mälarvägen fortsätter vi med sprängningsarbeten och arbetar med trädfällning vidare mot Rotebro. En krossanläggning har etablerats och verksamheten startar inom kort.

Tillfällig cykelväg vid trafikplats Stäket

Schaktarbeten på flera sträckor längs med Norrvattens ledning

Vi sätter upp viltstängsel

Meanderdiket vid trafikplats Stäket

Trafikplats Stäket norra

 

Trafikplats Stäket södra

 

Arkeologiska utgrävningar vid Rotebroleden

Norrvattens ledning

Norrvattens ledning

Trafikplats Stäket södra

Trafikplats verksamhetsområde

April

I april har vi fortsatt med sättning av kantsten, släntning, dikning samt plattsättning i Stäket Södra. Urskiftning och uppfyllning av bergmaterial har utförts i Stäket Norra. Byggvägar och avverkning har kompletterats runt trafikplats Verksamhetsområde. Norrvattens ledningschakt vid Söderbyvägen har fyllts igen för att säkra schaktväggar. En ny infart för byggtrafik har anlagts på norra sidan av väg 267 vid trafikplats Mälarvägen. Vid trafikplats Mälarvägen har vi även fortsatt med våra sprängarbeten.

TRP Stäket 19 april

Vid trafikplats Stäket Södra har vi fortsatt arbeta med rondell, kantsten, plattor och släntning.

Skanovas ledningar

Vi flyttar Skanovas ledningar.

Mälarvägen 12 april

Fortsatt losshållning har pågått i trafikplats Mälarvägen.

Stäket Södra april

Kantsten, släntning, dikning samt plattsättning har gjorts i Stäket Södra.

Norrvatten 12 april

Norrvatten_april_2

Norrvatten_april1

Arbeten vid Norrvattens ledning.

Stäket Norra april

I Stäket Södra har vi satt kantsten och arbetat med släntning, dikning samt plattsättning.

Stäket Norra april

Vid trafikplats Stäket Norra har vi arbetat med urskiftning och uppfyllning med bergmaterial.

Sprängning vid Mälarvägen april

Vi har genomfört sprängningsarbeten vid trafikplats Mälarvägen.

Mars

I slutet av mars har vi arbetat med stenläggning, dagvatten och släntning i Stäket Södra. Vi har fyllt upp med bergkross för den nya gång- och cykelbanan i Stäket Norra. Vi Norrvattens ledning har vi byggt en ny sträcka. Vid trafikplats Verksamhetsområde har vi fortsatt med avverkning. Vid trafikplats Mälarvägen har vi utfört spräningsarbeten och anlagt en ny in- och utfart för trafiken.

Meanderdiket slutet mars

 Meanderdiket vid trafikplats Stäket är ny vattenfyllt.

Norrvattens ledning 170429

Arbeten vid Norrvattens ledning framskrider.

Stäket Södra 170329

Stenläggningsarbeten vid trafikplats Stäket Södra. 

Våra arbeten i mitten av mars

I trafikpplats Verksamhetsområde fortsätter avverkningen och övergår  till den södra sidan av Rotebroleden. I trafikplats Stäket Norra kommer uppfyllning av berg att fortsätta. Arbetet i Stäket Södra kommer att innehålla plattläggning i refuger och rondell,sättning av kantsten, bygget av dagvattenledningar genom trafikplatsen samt diverse släntarbeten. Schakten för Norrvattens ledning kommer att fortsätta med korsningen av Söderbyvägen. Till ovanstående arbeten kommer även utlastning av berg att fortsätta i trafikplats Mälarvägen tillsammans med eventuella sprängningar.

Staket Norra

Staket Norra_170420

 Malarvagen 170420

Arbetet i Stäket Södra pågår för att färdigställa allt inför den kommande omläggningen av trafiken. Vid trafikplats Mälarvägen fortsätter sprägningsarbetena med bibehållet tempo samtidigt som mer berg avtäcks längs Rotebroleden, främst utanför etableringen. Arbetet med Norrvattens ledning fortskrider med att schakta närmare och över Söderbyvägen, här kommer trafiken att fortsatt ledas ut över åkern på en tillfällig väg.

Norrvatten_omledning

Norrvatten_17_3_2

Trafiken leds om så vi kan utföra schaktningsarbeten vid Norrvattens ledning.

Norrvatten_17_3

Vi har börjat schakta för den nya dragningen vid Norrvattens ledning.

Mälarvägen_17_3_2

Nälarvägen 17_3_2

Fortsatta borrnings- och sprängningsarbeten vid trafikplats Mälarvägen.

Stäket Norra_17_3

Stäket Norra utskiftning

Fortsatt utskiftning vid trafikplats Stäket, norra delen.

Stäket Norra_03_13

Fortsatta arbeten vid norra delen av trafikplats Stäket.

Stäket Södra 17_3_3

Asfaltering, färdigställande av slänter, vägräcken och refuger vid trafikplats Stäket södra.

Stäket Södra_17_3_2

Stäket Södra 17_3

Under mars fortsätter vi med borrning och sprängning av berg vid trafikplats Mälarvägen. Vi schaktar och bygger ledningsbädd för Norrvattens ledning. Vid trafikplats Stäket Norra genomför vi sckakt- och utskiftningsarbeten. av. Vi anlägger också en byggväg mellan upplaget i Stäket Norra och infarten för GoCart-banan. Vid Stäket Södra arbetar vi med påfarts- och avfartsramparna. Där anlägger vi också en busshållplats och genomför arbeten med rondell och refuger.

Norrvatten3_170301

Norrrvatten_2_170301

Norrvatten_170301

Fortsatta sprägningsarbeten vid trafikplats Mälarvägen.

Mälarvägen6_170301

Mälarvägen2_170301

Mälarvägen_4_170301

Mälarvägen3_170301

Arbeten med bland annat med rondell, refuger, busshållplats och på- och avfartsrampar vid trafikplats Stäket.

Stäket 1_170301

Stäket 1_170301

 S_170301täket 4

 Stäket 4_170301

Februari

Vecka 8

Mälarvägen 3_vecka 8

TMA-släpet bakom lastbilen skyddar vid trafikanter och entreprenörer i samband med spärningarna som genomförs vardagar på för- och eftermiddagarna.

Mälarvägen_4_vecka 8

Mälarvägen 1_vecka 8

Vid trafikplats Mälarvägen fortsätter sprängningarna med bibehållet tempo.

Norrvatten_4_vecka 8

Norrvatten_3

Norrvatten_2_vecka 8

Norrvatten_1_vecka 8

Vid Norrvattens ledning pågår just nu schakt- och fyllnadsarbeten för den nya ledningen som ska förläggas.

Stäket_2_vecka 8

Stäket_vecka 8

Vi arbetar med en ny busshållplats, en ny refug samt en rondell vid trafikplats Stäket.

Vecka 7

Vid trafikplats Mälarvägen genomför vi den första spräningarna som kommer att under några månader framåt i tiden. Där kommer allt berg att omhändertas med hjälp av en krossanläggning på plats för att återanvändas i projektet. Samtidigt som losshållningen pågår vid Mälarvägen kommer arbeten med jord- och bergschakt att fortsätta längs den nya sträckningen för Norrvattens ledning.

Vid trafikplats Stäket södra kommer fortsatt justering av byggda konstruktioner att ske. Rondell, refug samt dagvatten rättas till efter korrekta höjder. Vissa arbeten kommer att ske kring belysning sam uppfyllning av nya ramper i trafikplatsen. Vid den norra delen av trafikplats Stäket kommer arbeten med den nya gång- och cykelbron bron att fortsätta. Där sker utskiftning av befintliga massor samt uppfyllning av förstärkningslager till den nya avfartsrampen från Stockholm. Vid trafikplats Stäket norra monterar vi också det nya viltstängslet längs den nya avfartsrampen.

Spegling vid trafikplats Stäket

Speglingar i vatten vid trafikplats Stäket.

Meanderdike_3_13 februari

Meander_13 februari

 Meandreringsdiket är i sitt utförande klart. Kvarstår gör finplaneringen runt om meandern.

Maender_2_13 februari

Mälarvägen_15 februari

Vid trafikplats Mälarvägen pågår fortsatt rensning av berg samt framför allt borrning.

Stäket Södra_1_vecka 7

I Stäket södra pågår justeringar av rondell, refug samt dagvattenledning under trafikplatsen.

Stäket Södra_2_vecka 7

Stäket Södra_3_vecka 7

Stäket Norra_1_vecka 7

Schakt och utskiftningsarbeten för ett av brostöden till den kommande gång- och cykelbron har påbörjats.

Stäket Norra_2_vecka 7

Montage och placering av viltstängsel med tillhörande stolpar är under arbete längs den nya avfartsrampen i norra delen av trafikplatsen Stäket.

Stäkt Norra_3_vecka 7

Schakt- och fundamentarbeten pågår inför bygget av den nya gång- och cykelbron.

Norrvatten_1_vecka7

Vid Norrvattens ledning är den första delen klar i avseendet jord- och bergschakt. Nu fortsätter arbetet ner mot upplagsytan längs väg 267.

Norrvatten_2_vecka 7

Norrvatten_3_vecka 7

Vecka 6

Vi fortsätter vi med arbeten kring trafikplats Stäket. Där ska kantsten sättas, nya ramper packas upp och så småningom ska TA-planer läggas om för att kunna utföra kommande arbeten. TA-plan betyder trafikanordningsplan och innehåller fakta om ett vägarbete och hur det ska märkas ut. På trafikplats Stäket norra kommer vi att bygga på den nya avfartsrampen till väg 267. Även meanderdiket kommer att fortsätta byggas. Schakten är i princip klar. Nu ska det sista göras och vi ska fylla upp material och lägga ut fiberduk för att meanderdiket ska kunna fungera som ett ”naturfilter”.

Vi fortsätter att transportera massor till bullervallen från de platser där avtäckning sker. Just nu kommer de massorna från avtäckningen vid trafikplats Mälarvägen. Sprängningsarbetena har kommit igång och berget som finns där är borrat och klart för sprängning. Det sprängda berget kommer att krossas på plats för att återanvändas i de nya vägbankarna som ska göras i projektet.

I trafikplats Stäket fortsätter arbetet med meanderdiket. Just nu pågår fyllnadsarbetet av de olika fraktionerna för att skapa dess meandringsfunktion.     

 

Vid Mälarvägen anlägger vi den första delen av påfartsrampen med riktning Rotebro.

Arbetet med Norrvattens ledning fortskrider enligt plan och de sista salvorna ska vara skjutna om inte mer berg hittas framöver. Just nu pågår berg- och jordschakt på angiven plats och kommer så att fortsätta i några veckor framöver.

Norrvatten_2

Norrvatten_3

Mälarvägen

Vi förbereder för sprängning vid trafikplats Mälarvägen.

Bullervall februari

Massor transporteras till bullervallen från de platser där avtäckning sker.

Norrvatten

Arbetet med flytten av Norrvattens ledning är inne i skedet för sprängning.

Ramp vid Meandreringsdiket

Ramp Stäket

Vi fortsätter med arbeten kring trafikplats Stäket. Där ska kantsten sättas, nya ramper packas upp och så småningom skall TA-planer läggas om för att kunna utföra kommande arbeten.

Trafikplats Stäket

Meanderdike_19 januari

Snart får meanderdiket vid trafikplats Stäket fylla sin funktion som "naturfilter" för vattenreningen.

Januari 2017

Under januari har har vi fortsatt med att anlägga det meanderdike som ska rena dagvattnet i Stäket innan det släpps ut i dagvattennätet. Detta arbete kommer att fortsätta i ett antal veckor till. Under tiden renas vattnet i området med en sedimenteringstank för att vi ska påverka naturen så lite som möjligt under arbetets gång.

Arbete vid meanderdiket

Sprängning_Rotebro_170125

Den 25 januari har vi skjutit första salvan. Våra sprängningsarbeten längs med Rotebroleden går enligt planerna.

Borrigg Mälarvägen

Nu har även en borrigg anlänt och börjat borra för att kunna ladda och så småningom spränga berget.

Avtäckning Mälarvägen

Vid den nya trafikplatsen Mälarvägen har fortsatt avtäckning av berget skett under januari.

Borrning Norrvattens ledning

För att den nya Rotebroleden ska kunna förses med fyra stycken körfält måste vi också flytta Norrvattens ledning längs väg 267 som just nu ligger i vägen för den kommande breddningen. Där har berget rensats och även påbörjat att borras i väntan på sprängning.

Vibrationsmätare vid Norrvattens ledning

För att vi ska kunna kontrollera att omkringliggande bebyggelse och ledningar inte påverkas av vibrationerna i marken har fastigheter och ledningar besiktigats och undersökts. De fastigheter och ledningar som ligger närmast området som ska sprängas har också försetts med vibrationsmätare som ni kan se på bilden. På bilden är vibrationsmätaren monterad på Norrvattens ledning.

Sprängningsförberedelse

 Inför sprägning vid Norrvattens ledning

Från och med mitten av januari och under hela 2017 kommer vi att utföra spräningsarbeten för att kunna bredda Rotebroleden.

Färdig bullervall

Här syns Rotebroleden från bullervallen vid Katerinedal.

Bullervall byggs i Katrinedal

Massorna som fraktas till Katrinedal används som byggmaterial för den nya bullervallen som ska skydda mot ljud från trafiken.

Vid Norrvattens ledning

Vi har ett kort informationsmöte i närheten av Norrvattens ledningar som behöver flyttas i samband med vårt vägbygge.

 Dumper från Mälarvägen till Katrinedal

Vi förflyttar massor med dumprar från trafikplats Mälarvägen till vår byggarbetsplats i Katrinedal.

Meanderdike_3

 Meanderdike_3

Meanderdike_1

Våra arbeten med meandringsdiket vid trafikplats Stäket forsätter som planerade. 

December 2016

Under december tar vi bort växlighet och lösa delar från bergytor där det behövs för att säkra att ingenting flyger iväg när vi börjar borra och spränga. Vi får samtidigt också kunskap om bergets kvalitet och hur det kan användas för väguppbyggnaden. Vid Stäkets trafikplats har vi börjat med att anlägga ett så kallat meandreringsdike. Det är ett dike som slingrar sig fram med både en fördröjande och sedimenterande funktion för reningen av dagvattnet.

Meandreringsdiket fylls med vatten

När vattnet har renats i det meandrerade diket ansluts det så småningom till kommunens vattenledningsnät.

Meandreringsarbeten vid Stäket

Vi meandrerar, vilket betyder slingar, ett drygt 100 meter långt dike mitt i trafikplats Stäkets klöverblad. På så sätt fördröjer vi flödet av dagvatten i diket så att det kan renas från partiklar.

  Meandrering av ett dike vid trafikplats Stäket

På skissen ser du hur dagvattnet kommer att slingra sig genom diket när vi har utfört våra meandreringsarbeten.

Gjutning av kantsten vid trafikplats Stäket

Vid trafikplatsen Stäket arbetar vi med belysningen och sätter kantsten.

Massupplägg bullervall

Vi använder schaktmassorna som vi gräver bort vid trafikplats Mälardalen för att bygga bullervall vid vår arbetsplats i Katrinedal.

Schaktmottagning mellan Stäket och Katrinedal

Massor från avtäckningen vid Mälarvägen transporteras med dumper till en mottagningsplats mellan trafikplats Stäket och Katrinedal.

 

Blåsning av berg för Norrvatten

Vi blåser berg för Norrvattens huvudvattenledning som ligger utmed hela väg 267 och som behöver läggas om på ett antal ställen i samband med ombyggnaden av Rotebroleden. Dessa arbeten är nu avslutade.

Avtäckning vid Mälarvägen

Idag har Mälarvägen hög belastning och under högtrafiktiden är det näst intill omöjligt att ta sig ut från Mälarvägen till Rotebroleden och tvärtom. Våra åtgärder kommer att förbättra både framkomligheten och trafiksäkerheten för alla trafikantgrupper.

Avtäckning av berg vid trafikplats Mälarvägen

Vi rensar berget vid trafikplats Mälarvägen från vegetation och annat löst material. Mälarvägen ges en ny sträckning mellan trafikplats Mälarvägen och cirka 500 meter norråt.

November 2016

Under november tog vi bort en del av ytskiktet från den befintliga vägen där vi kommer att anlägga den planerade gång- och cykelvägen från Katrinedal till Mälarvägen. För att inte byggfordon ska påverka trafiken mer än nödvändigt anlägger vi särskilda byggvägar längs med Rotebroleden från Norra Stäket till Katrinedal och från Katrinedal till Mälarvägen. Vi behöver ta ner belysningsstolpar och ersätter dem med provisorisk belysning i de delar där vi breddar Rotebroleden och anlägger den nya gång- och cykelvägen.

GC-vägen blir sammanhängande längs med hela sträckan

Den nya gång- och cykelvägen, som vi nu börjar förbereda, kommer att bli sammanhängande längs med hela sträckan. Den gör det möjligt att arbetspendla med cykeln och att enkelt ta sig till naturområdena kring Rotebroleden.

Trumöga under ramp

Ett trumöga under rampen tittar fram ur marken.

Miljöundersökningar

Här genomför vi miljöundersökningar i samband med ombyggnaden av Rotebroleden.

Dagvatten Stäket i november

Våra arbeten med anläggningen för dagvattnet vid trafikplats Stäket skrider fram.

Avverkning väg 267

I mitten av november fortsätter avverkningen av vegetation längs med väg 267.

 

Vänstersväng vid TPL Stäket 1

I samband med våra arbeten vid trafikplats Stäket leds trafiken ner till cirkulationsplatsen eftersom det är förbjudet att svänga till vänster.

Oktober 2016

Innan vi kan sätta igång med att bredda Rotebroleden måste vi utföra en hel del förberedande arbeten. Under oktober fällde vi träd runt Mälarvägen, något vi kommer att fortsätta med under hela hösten fram till årsskiftet. Vid södra Stäkets östgående påfartsramp började vi med fyllningsarbeten och förberedde för kommande dagvattenledningar. Vi flyttade också viltstängslet för att få utrymme för våra vägarbeten.

Dagvatten Stäket

Vi har lagt rör i marken för att avleda dagvattnet.

Beläggningsarbeten vid TPL Stäket

Vi skyltar tillfälligt för att kunna jobba i närheten av vägen utan säkerhetsrisker.

Vattensjukt område vid TPL Stäket

Vid trafikplats Stäket åtgärder vi ett vattensjukt område.

Breddningsarbeten vid TPL Stäket

Vi utför breddningsarbeten vid trafikplats Stäket.

Vegetationsavtäckning

Vi tar bort en del av vegetationen för att kunna bredda den hårtbelastade Rotebroleden. Vi breddar vägen från 13 meter till 16,6 meter för att inrymma två körfält i vardera riktningen samt mittbarriär.

Förberedande arbeten vid TPL Stäket

Vi har kommit igång med olika slags förberedande arbeten vid trafikplats Stäket.