Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Om projektet

Kort om Trafikverkets arbeten i Muskötunneln

Under maj till november 2009 har Vägverket fräschat upp Muskötunneln för att öka säkerheten och tryggheten. Impulsfläktar har bytts ut och totalt har 519 meter av Muskötunnelns tak och väggar i betong förstärkts och renoverats. Renoveringen av tak- och tunnelväggarna innebär att det yttersta skiktet, sprutbetongen, har tagits bort för att ersättas med ny betong. På en del platser har dränmattor satts upp för att leda bort vatten och förebygga isbildning.

Teknisk utrustning för ökad säkerhet

Under senare delen av 2008 installerades kameror för övervakning av tunnelns hela längd. Samtidigt genomfördes också elinstallationer samt installation av styr- och reglersystem som övervakar all säkerhetsteknisk utrustning som finns i tunneln. I Muskötunneln finns branddetektering längs med hela tunnelsträckan. Om det skulle hända en olycka eller uppstår någon form av larm på den tekniska utrustningen kan Trafikverkets vägtrafikledningscentral Trafik Stockholm använda exempelvis kameror för att kontrollera händelsen och skicka de resurser som behövs till platsen.