Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Tåg i tunnel vid Stockholms södra

Bakgrund, Getingmidjan

Järnvägen mellan Stockholm Central och Stockholms södra, den så kallade Getingmidjan, utgörs av två spår och är idag en av de mest trafikerade järnvägssträckorna i Sverige.

Järnvägsanläggningen på sträckan byggdes till stora delar på 1950-talet. Den är nu i stort behov av upprustning. Upprustningen är nödvändig för att säkerställa pålitliga och hållbara transporter. Upprustningen syftar till att vidmakthålla och restaurera den befintliga anläggningens funktion och standard, en så kallad reinvestering. Efter upprustningen kommer Getingmidjan att ha samma placering och samma antal spår som den har idag.

1871 byggdes två spår genom Stockholm. Då gick det tio tåg per dygn.

2011 gick det 550 tåg per dygn, men fortfarande på två spår.

När den nya pendeltågstunneln under centrala Stockholm stod färdig den 10 juli 2017 flyttade all pendeltågstrafik ner dit. Detta gjorde det möjligt för starten av nästa etapp , att rusta upp de två järnvägsspåren, det vill säga Getingmidjan.