Lovön
Förbifart Stockholm kommer gå i tunnel under Mälaren och Lovön i Ekerö kommun. Den ansluter till väg 261, Ekerövägen med cirkulationsplatser vid Edeby och vid Tillflykten.
Arbetstunnlarna på södra och norra Lovö var klara under sommaren 2018.
Arbetet med att bygga huvudtunnlarna under Lovön, alltså de tunnlar som trafiken sedan kommer att köra i, startade i augusti. Det innebär att arbetet går in i en ny fas och intensiteten kommer att öka.

Ekerövägen
Ekerövägen, mellan Tappström och Nockeby, ska breddas med ytterligare ett körfält som ska användas av kollektivtrafiken i rusningstrafik. Tappströmsbron ersätts med en ny, öppningsbar bro. Lindö tunnel får ett till tunnelrör för trafiken mot Ekerö. Breddningen av vägen ökar möjligheterna till en effektiv kollektivtrafik vilket leder till mindre köer, ökad framkomlighet och trafiksäkerhet.
Under hösten påbörjar vi ombyggnaden av en delsträcka av Ekerövägen. Byggstarten sker successivt och kommer inte att ha någon större trafikpåverkan initialt.
Entreprenören kommer att bygga upp sin arbetsplats och de kommer att bygga en tillfällig cirkulationsplats i höjd med Tillflykten. Cirkulationsplatsen byggs för att underlätta för byggtrafiken att passera Ekerövägen och hastigheten kommer att sänkas på denna sträcka.
Den delsträcka som byggs om först sträcker sig mellan Kanton till och med Lindö tunnel. Den sträcka som byggs om härnäst sträcker sig från Tappströmsbron fram till Lindö tunnel och just nu pågår upphandling av den entreprenör som ska utföra ombyggnaden.
Den sista sträckan att byggas om är mellan Kanton till och med Nockebybron och i denna entreprenad förbereder Trafikverket just nu för upphandling.
Start av arbete med tunnelmynning i Edeby
Under oktober månad påbörjas arbetet med tunnelmynningarna i Edeby. Våra arbeten kommer att synas från vägen så länge de sker ovan jord. Du som bor eller arbetar i närheten kan komma att störas av arbetena, men eftersom sprängningarna kommer att ske längre och längre ned under jord kommer de att låta allt mindre. Sprängningarna kan då märkas av genom de luftstötsvågor som uppstår som du kan känna av ovan jord. Luftstötsvågor känns som en tryckvåg eller som en stark, kortvarig vindstöt. Andra moment i våra arbeten kan också märkas: ljudet från bergkrossar och lastningen av bergkross ombord på fartygen kan också störa. Allt bergkross transporteras bort sjövägen vilket innebär att vi avlastar den hårt ansträngda Ekerövägen och den känsliga miljön på Lovön.

I den ursprungliga planeringen av trafikplats Edeby skulle arbetet med denna del av tunneln ha skett i ett senare skede. I och med att vi tidigarelägger just det här arbetet kommer vi att kunna utföra arbetet med huvudtunnlarna under jord ännu mer effektivt. Via tunnelmynningarna får vi nämligen extra utrymningsvägar, bättre ventilation och ännu en väg att frakta ut bergkross