Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt
Denna nyhet är äldre än 6 månader

Året som gått – framdrift i projektet 2018

Året som gått kan sammanfattas kort. Intensiv produktion. Vi spränger och bygger tunnlar på åtta olika ställen samtidigt utmed hela sträckan och på sex olika trafikplatser.

 Just nu har vi 31 aktiva fronter som vi arbetar med i tunnlarna. Under 2018 har vi sprängt ca 13 010 meter ny tunnel. Det innebär att man nu totalt har sprängt ut ca 2 av 6 mil tunnel.

Inte bara tunnel – här får du några höjdpunkter från arbetet med att bygga sex trafikplatser:

Även vid de sex trafikplatserna pågår intensivt arbete.

Kungens Kurva

Den nya cirkulationsplatsen vid Lindvreten börjar ta sin slutgiltiga form och vi planerar att öppna den redan under sommaren 2019. Arbetet med att bygga ut E4/E20 med fler körfält i Vårby backe påbörjades under sommaren 2018, nu fortsätter bygget med en ny gång- och cykelbro och nya körfält.

Läs mer om arbetet i Vårbybacke och den kommande trafikavstängningen där

Lovön

Under hösten påbörjades ombyggnaden av den första etappen av Ekerövägen. Etappen går mellan Lindö tunnel och Finnbo, strax efter Kanton. I slutet av november nådde projektet en första milstolpe då tunnelmynningarna vid trafikplats Edeby blev klara. Vardera tunnel mätte 20 meter in.

Läs mer om arbetet i Ekerös senaste nyhetsbrev.

Vinsta

Vi har börjat med mindre arbeten i Vinsta för de nya cirkulationsplatserna som ska byggas där. I början på 2019 kommer flera arbeten dra igång vi kommer bland annat att flytta på fjärrvärmeledningarna från västra till östra sidan av Bergslagsvägen.

I dagarna skickad ett nytt informationsblad till boende i området. Läs mer här.

Hjulstabron tar sin form

Under 2018 har vi bland annat gjutit broarna norrut mot Akalla. Formen för brons södergående trafik har skjutits framåt i etapper med 3 - 4 veckors intervall, först över Mälarbanan under några svettiga veckor i somras och nu innan jul har bron nått Hjulsta trafikplats och E18 , ca 300 av totalt 650 meter.

Läs mer om arbetet med Hjulstabron här

Se film om lanseringen av Hjulstabron över E18 i november på vår Youtubekanal

Akalla

Vi bygger cirkulationsplatsen som ska ligga vid Akalla och kommer ha en anslut­ning till Hanstavägen. Den kommer att ligga på två broar ovanför E4:ans nya dragning, E4 Förbi­fart Stockholm. Vi arbetar med att gjuta betongbottnar i rampen ner i tunneln. Vi arbetar också med att återfylla tråg, lägger vatten­ och avloppsledningar, borrar i berget för att förstärka berget och krossar bortsprängt berg.

I dagarna skickad ett nytt informationsblad till boende i området. Läs mer här.

Häggvik

NCC har åter börjat arbeta med jord- och bergschakt vid trafikplats Häggvik och har under hösten stängt av trafiken på E4:an i båda riktningarna i som mest 10 minuter i samband med sprängningarna.

Läs mer om arbetet i Häggvik här

 

Året i siffror

​Framdriften i tunnlarna totalt under 2018:

  • 13 010 meter ny tunnel
  • 1 816 000 kubikmeter berg uttaget
  • Ca 260 m framdrift per vecka
  • Ca 36 000 kubikmeter berg uttaget per vecka