Denna nyhet är äldre än 6 månader
Vårens arbeten i E4 Förbifart Stockholm
Hoppa till:
Mycket händer i projektet under våren 2019. Tre nya entreprenader etablerar sig och sätter igång sitt arbete, mellan Bredäng och Kungens kurva, vid trafikplats Vinsta och på Ekerövägen. Här kan du läsa mer detaljerat om vad som händer i respektive område.
Vi har sprängt ut cirka 40 % av den totala bergtunneln och under våren kommer vi ha flera genomslag mellan tunneln och trafikplatser, bland annat i bergtunneln mellan Sätra/Skärholmen och Kungens Kurva. I Hjulsta fortsätter arbetet med lansering och gjutning av bron över E18 och under sommaren kommer vi öppna trafikplats Lindvreten norra före tidplan.
Här kan du läsa mer detaljerat om vad som händer i respektive område under våren från Kungens kurva i söder till Häggvik i norr.
Mellan Vårby backe i söder och Bredängs trafikplats i norr byggs nya trafikplatser och på- och avfarterna som ska leda till E4 Förbifart Stockholm. På- och avfarterna kommer att ligga i höjd med IKEA och strax söder om Bredängs trafikplats.
Start av arbeten mellan trafikplats Bredäng och Kungens kurva
I april påbörjar vi arbetet vid E4/E20 mellan trafikplats Bredäng och Kungens kurva. Vi kommer börja bygga på- och avfarter till E4 Förbifart Stockholm i höjd med Smista och Storsätragränd.
I och med att detta byggs kommer vi att behöva stänga av körfältet längst till höger i södergående riktning. Under byggtiden kommer vi att spränga längs sträckan i höjd med Smista allé och Storsätragränd.
Cykeltrafiken leds om
Delar av gång- och cykelvägen intill Storsätragränd kommer att behöva stängas av. En tillfällig gång- och cykelväg kommer vara öppen under byggtiden längs med Skärholmsvägen mellan Skärholmen centrum och Stensätravägen.
När bygget är klart kommer på- och avfarterna till E4 Förbifart Stockholm ligga strax söder om Bredängs trafikplats. Nedfarten till höger i bild leder norr ut, där nästa avfart blir trafikplats Lovön. Uppfarten till vänster i bilden, är anslutningen till E20 mot Stockholm.
Kungens kurva
I Kungens Kurva fortsätter arbetet i tråget mellan Ikea och Heron City. I schakten som grävts ut byggs vägen först i täta betongtråg (utan tak) som sedan övergår i betongtunnel (med tak).
Betongtunneln kommer att ansluta till den bergtunnel som vi just nu spränger från Skärholmen mot Kungens Kurva.
Vårby backe
I Vårby backe ska väg E4/E20 byggas ut mer fler körfält på nya vägar, och en ny gång- och cykelbro ska på plats. Lite längre norrut kommer trafikplats Lindvreten byggas om. Den befintliga bron kommer rivas och ersättas av en ny större cirkulationsplats med nya av- och påfarter. Arbetet har påbörjats under året och beräknas vara klar första halvåret 2022.
Gång- och cykelbron i Vårby backe avstängd från februari till hösten 2019
De nya vägarna för E4 och E20 i Vårby backe som började byggas sommaren 2018 blir bredare än befintlig väg på sträckan mellan trafikplats Lindvreten och Vårbybron. Därför måste även gång-och cykelbron över motorvägen bli bredare. Den befintliga bron ska rivas och ersättas av en ny.
Läs mer om avstängningen av gång- och cykelbron i Vårby backe här
I Skärholmen och Sätra byggs tunnlarna från båda håll. På- och avfarterna till tunnlar kommer att ligga mitt i E4/E20 i höjd med IKEA samt söder om Bredängs trafikplats.
Arbetet går fort fram och nu är 10 000 av de totalt 15 000 meter tunnel klara i de södra delarna av tunnelsystemet inom projekt E4 Förbifart Stockholm. Ett genomslag kommer att ske under våren. Det betyder att det kommer att gå att köra hela vägen från etableringen i Sätra hamn till etableringen i Skärholmen.
Även tunnlarna under Mälarpassagen mellan Sätra hamn och Kungshatt har drivits framåt i bra takt. Av de cirka 200 meter arbetstunnlar vi spänger ut mellan Sätra hamn och Kungshatt har vi kommit halva tunnelsträckan.
Läs mer om arbetet och utmaningarna i tunneln under Mälaren här.
Lovön
Förbifart Stockholm kommer gå i tunnel under Mälaren och Lovön i Ekerö kommun. Den ansluter till väg 261, Ekerövägen med cirkulationsplatser vid Edeby och vid Tillflykten.
I arbetet med tunneldelarna under Lovön är ungefär 14% av tunnlarna utsprängda, vilket motsvarar ungefär 2 kilometer. Nyligen hävde Trafikverket kontraktet med entreprenören och upphandling av en ny entreprenör kommer att göras skyndsamt.
Läs mer om hävningen av kontraktet
Geologisk undersökning i Lambarfjärden
Under våren utför vi undersökningar i Lambarfjärden med en borr som är placerad i Grimsta. Vi utför undersökningen för att säkerställa att berget ser ut som planerat.
Ekerövägen
Ekerövägen, mellan Tappström och Nockeby, ska breddas med ytterligare ett körfält som ska användas av kollektivtrafiken i rusningstrafik. Drottningholmsbron och Nockebybron breddas och Tappströmsbron ersätts med en ny, öppningsbar bro. Lindö tunnel får ett till tunnelrör för trafiken mot Ekerö. Breddningen av vägen ökar möjligheterna till en effektiv kollektivtrafik vilket leder till mindre köer, ökad framkomlighet och trafiksäkerhet.
Breddningen av Ekerövägen har startat och under våren kommer arbetena att märkas av och synas mer och mer. Först ut är mittdelen av Ekerövägen, mellan Lindö tunnel till Kanton. Vår entreprenör har påbörjat markarbeten på båda sidor om Ekerövägen i höjd med Edeby.
Anläggning av byggvägar bredvid Ekerövägen startade i slutet av februari.
Tillfällig cirkulationsplats på Ekerövägen mellan Edeby och Tillflykten
Nästa steg är att bygga en tillfällig cirkulationsplats på Ekerövägen mellan Edeby och Tillflykten. Cirkulationsplatsen byggs för att skapa en säker trafiksituation när byggtrafiken ska korsa Ekerövägen. Hastigheten kommer att sänkas i detta område. I nuläget innebär arbetena ingen påverkan på framkomligheten för fordonstrafik eller gång - och cykeltrafikanter.
Upphandlingar för resterande två etapper
Senare i vår räknar vi med att upphandlingarna kommer att vara färdiga för de två resterande etapperna; Tappström – Lindö tunnel och Kanton – Nockeby.
Under Vinsta bygger vi en del av Förbifart Stockholms tunnel som går från Mälaren under Grimsta, Hässelby, Vinsta och Kälvesta och fram till Lunda. Vi bygger ungefär sex år i Vinsta. Vi ska även bygga två nya cirkulationsplatser och gång- och cykelväg. I Vinsta har Trafikverket tre områden som arbetet utgår från: Johannelund, Förrådsgränd och på Lövstavägen/Krossgatan.
Trafikplats Vinsta
Februari
Under början av februari påbörjades arbetet med trafikplats Vinsta.
Vi börjar med att gräva fram berget vid Skattegårdsvägen där nedfarterna till tunnlarna ska vara. I månadsskiftet mars/april börjar vi spränga berget för nedfarterna. Det kan innebära att det blir fler transporter i området.
I slutet på februari började vi med tester av att förstärka leran i marken vid Bergslagsvägen, vilket innebär att gång- och cykeltrafik leds om från östra till västra sidan en kortare period.
Mars
I slutet på mars startar arbetet med förstärkning av marken i samma område och då leder vi om gång- och cykeltrafiken under några månader.
Norra delen av Bergslagsvägen och Viltorpsbacken kommer bli berörd av våra arbeten i vår då vi flyttar fjärrvärme från västra till östra sidan. Vi flyttar fjärrvärmen för att få plats att flytta en vattenledning som ligger i vägen för rampen som ska byggas vid Skattegårdsvägen. Vi behöver ta bort delar av bullervallen som ligger på östra sidan av Bergslagsvägen och ta bort en del träd.
Tunnlarna
Vi fortsätter spränga i tunnlarna båda norrut och söderut. Norrut är vi snart framme vid Sörgårdsvägen och söderut är vi snart under Grimsta IP. Vi har några sprängfronter som ligger lite efter fronten längst söder ut. Den bakre fronten ligger vid Kvarnhagsgatan. Vi jobbar för att tunnlarna från Skattegårdsvägen ska möta tunnlarna från Lövstavägen. Det är cirka 300 meter från att de första tunnelrören möts.
Sprängningar utförs vardagar klockan 07.00 - 22.00. Vi transporterar bort bergmassor dag- och nattetid.
Luftstationer
Under våren kommer vi att påbörja arbetet med att spränga lodräta hål vid Vinsta grundskola och Gula kvarteret (Plaisirvägen) för våra till- och frånluftsstationer. Vi bygger fyra till- och frånluftstationer. Med hjälp av 16 stora fläktar kommer de att förse E4 Förbifart Stockholms tunnel med luft. Hålen som är ca 30–50 meter djupa ansluter till ett stort stationsutrymme under jord. Utrymmet är cirka 30 meter brett och 90 meter långt, nästan som en underjordisk kyrka.
Arbetet består av att spränga ut stationsutrymmet från tunnlarna under jord, för att sedan börja spränga hålet från markytan. Därefter klär vi in berget med ett tätt skikt och sedan gjuter vi väggarna med betong. Arbetet med luftstationerna beräknar vi kommer pågå fram till 2021.
Från Vinsta och Kälvesta i söder ska Förbifart Stockholm fortsätta under Lunda. 1,6 km huvudtunnlar löper parallellt strax nordväst om Bergslagsvägen. Vägtunneln kommer upp i ytläge vid Vålberga och ansluter E18 via en bro över trafikplats Hjulsta.
I Hjulsta bygger Trafikverket en 650 meter lång vägbro över Mälarbanan, Bällstaån och E18 med ramper ner till dagens trafikplats Hjulsta. Trafikplatsen kommer att bli en av Sveriges viktigaste knutpunkter där E4 och E18 möts.
Hjulsta Norr om E18
Vi gjuter bottenplattor, väggar och valv i betongtunneln ner mot den kommande bergtunneln vilket innebär transporter till och från arbetsplatsen.
Vi arbetar med att spränga vid bergväggen in mot den kommande bergtunneln och kommer att spränga ett fåtal gånger fram till och med april.
I bergtunnel fortsätter sprängningar regelbundet mellan måndag och fredag, klockan 7-20.
Hjulsta söder om E18
I höjd med Vålberga spränger vi för den kommande bergtunneln. Sprängningarna har pågått sen vecka 4 och fortätter cirka 3 månader framåt, mellan klockan 7 och 22. Sprängningarna kommer nu vara av en annan slags karaktär än tidigare sprängningar. Det är mycket mindre kraft i dessa tunnelsprängningar. I anslutning till bergtunneln har vi nu påbörjat gjutningar av den blivande betongtunneln.
Under våren fortsätter vi att gjuta broarna norrut. Formställningen har nu nått E18 och under våren flyttar vi formen vid ytterligare fem tillfällen tills vi nått brons norra ände. Vi flyttar formen ungefär en gång i månaden. Vid två flyttillfällen kommer vi behöva stänga av den norra delen av Hjulstas cirkulationsplats under tre nätter per tillfälle. Trafiken kommer då att ledas om.
Avstängning av cykelväg mellan Barkaby och Lunda
Från och med måndag 1 april (vecka 14) och resten av året kommer vi behöva stänga av gång- och cykelvägen mellan Barkaby och Lunda utmed järnvägsspåret. Då börjar vi våra förberedande arbeten för att under sommaren kunna bygga ytterligare broar i samband med att järnvägen är avstängd. Vi hänvisar då gång- och cykeltrafik till Skälbyvägen-Ekvägen-Avestagatan.
Bilden visar den del (i rött) av gång- och cykelvägen som kommer vara avstängd från och med vecka 14 resten av 2019.
Förbifart Stockholm går i tunnel under Järvafältet och nedsänkt i tråg förbi Akalla. Trafikplats Akalla kommer att ansluta till Hanstavägen.
I Häggvik kommer Förbifart Stockholm att ansluta till den befintliga E4 Uppsalavägen, Norrortsleden och det lokala vägnätet.
Trafikplats Akalla
Cirkulationsplatsen i Trafikplats Akalla kommer att ligga på två broar ovanför E4:ans nya dragning, det vill säga E4 Förbifart Stockholm.
Arbetet med trafikplatsen kommer att pågå hela våren 2019 och vara klar år 2022.
Akalla bergtunnel
Tråget förbi Akalla leder fram till Akalla bergtunnel som i sin tur leder fram till Trafikplats Hjulsta. Sprängningsarbetet för att färdigställa tunneln kommer att fortgå hela våren 2019.
Tunneln mellan Akalla och Hjulsta ska vara klar år 2021.
Trafikplats Häggvik
Arbetet med jord- och bergschakt i Trafikplats Häggvik öster om E4:an mot Fyndetskogen samt i området där E4:an tidigare gick, blir klart i vår. Då möjliggörs byggnation av två, 200 m långa betongtunnlar.
Samtidigt som betongarbetet för tunnlarna påbörjas kommer en kombinerad lednings- och gång- och cykelbro att byggas över den kommande E4 Förbifart Stockholms sträckning. Denna ledningsbro byggs under våren för att möjliggöra omläggning av fjärrvärme under sommaren 2019.
Nya bullerskärmar ska sättas upp utefter Norrvikenleden och Häggviksleden. Arbetet har börjat och håller på fram till sommaren.
Arbetet i Häggvik påbörjades under hösten 2016 och det beräknas pågå till år 2022.
Hade du nytta av informationen?
136 av 138 (98 %) läsare har svarat att de har haft nytta av informationen
Senast uppdaterad/granskad: 2019-03-15