Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt
Denna nyhet är äldre än 6 månader

Utmaningar i att förstärka och täta berg

Stora delar av den nya motorvägen E4 Förbifart Stockholm byggs i tunnel, och vi möter idag utmaningar i att förstärka och täta berget. Det yttrar sig i att mer vatten än förväntat läcker in i tunnelns norra delar.

- Vi gör löpande undersökningar av berget i samband med framdriften för att kontrollera dess kvalitet. Ju mer tunnel vi driver desto mer kunskap hämtar vi in, säger Niclas Lindkvist, projektledare Tunnel norr. Det gör att vi måste anpassa vårt sätt att driva tunneln till den naturliga variation och de osäkerheter som kan dyka upp. De prognoser som vi hade inledningsvis skiljer sig dock på sina håll från de förhållanden som vi faktiskt ser i berget idag.

Anpassningar till geologi är en naturlig del i arbetsprocessen när man bygger tunnlar. Berg har olika beskaffenheter och det är som regel inte möjligt att i detalj veta hur det ser ut under marken.

- Utifrån ny kunskap har vi valt att delvis bromsa framdriften och analysera de förutsättningar som gäller för tunneldrivningen. Tunneldrivningen pågår på delar av sträckan som vanligt och målet är att säkert och tryggt kunna fortsätta med produktionen på bred front. Det vi behöver göra i dagsläget är att uppgradera de tekniska lösningarna innan vi går vidare, säger Niclas Lindkvist.

- Vi har beredskap med tekniska specialister som har hög kompetens inom området och sedan april har vi implementerat ett nytt arbetssätt med injektering. Fortsatt kommer framdrift ske med ökad kontroll och större försiktighetsmått än i ursprunglig plan.