Denna nyhet är äldre än 6 månader
Våren 2020: det här händer i E4 Förbifart Stockholm
Hoppa till:
En ny gång- och cykelbro lyfts på plats i Vårby backe, trafikomläggning på Skattegårsvägen i Vinsta och intensivt arbete vid trafikplatserna med gjutning/betongarbeten. Det och många andra arbeten sker under våren 2020 i E4 Förbifart Stockholm.
Här kan du läsa mer om vad som händer i respektive område i E4 Förbifart Stockholm under våren 2020 från Kungens kurva i söder till Häggvik i norr.
Mellan Vårby backe i söder och Bredängs trafikplats i norr byggs nya trafikplatser och på- och avfarterna som ska leda till E4 Förbifart Stockholm. På- och avfarterna kommer att ligga i höjd med IKEA och strax söder om Bredängs trafikplats. Arbeten mellan t rafikplats Bredäng och Kungens kurva.
Kungens kurva
Arbeten mellan trafikplats Bredäng och Kungens kurva
1. Arbete med spont, jord- och berg. 2. Arbeten med borrning för rör till teknikbyggnad i korsningen Björksätravägen/Skärholmsvägen.
Arbetet pågår med bygget av på- och avfarterna till E4 Förbifart Stockholm strax söder om Bredängs trafikplats.
Kungens kurva
3. Arbetet med betong och markarbeten i schaktet mellan körfälten på E4/E20 fortsätter.
Trafikplats Lindvreten södra
4. Avfarten från E4/E20 södergående till Vårby allé stänger och ny påfart öppnar. 5. Trafikplats Lindvreten Södra stänger mellan Kungens kurva och Skärholmen. Under ombyggnaden kommer trafikplatsen vara avstängd mellan Kungens kurva och Skärholmen. Ombyggnaden beräknas vara klar 2023.
Trafikplats Lindvreten Södra stänger mellan Kungens kurva och Skärholmen.
Vårby backe
6. En ny gång- och cykelbro lyfts på plats under våren – E4/E20 kommer då att stängas av i båda riktningarna under en natt och trafiken kommer att ledas om via Vårby allé.
Under avstängningen kommer E4/E20 vara avstängd i båda riktningarna och trafiken kommer att ledas om via Vårby allé och Skärholmsvägen. Avstängningen gäller under en natt och arbetet kommer pågå mellan klockan 23.00–08.00.
Under avstängningen av E4/E20 förväntas trafikstörningar med förlängda restider. Om möjligt välj annan väg. Om du åker buss, kontrollera om bussen tar annan väg på www.sl.se
Den nya gång- och cykelbron över E4/E20 öppnar under sommaren 2020.
När datum för brolyftet är fastställt kommer vi uppdatera detta på webben.
Läs mer om det planerade brolyftet på Kungens kurvas områdessida.
Arbetsplatsen i Vårby backe med gång- och cykelbron som ska lyftas på plats i vänstra hörnet.
I Skärholmen och Sätra byggs tunnlarna från båda håll. På- och avfarterna till tunnlar kommer att ligga mitt i E4/E20 i höjd med IKEA samt söder om Bredängs trafikplats.
Byggnadsarbeten som både hörs och syns i Sätra
1. Vi fortsätter arbetet arbetet med att bygga en teknikbyggnad. Arbeten med borrning för rör till teknikbyggnaden i korsningen Björksätravägen/Skärholmsvägen. Det kommer både höras och synas att vi finns på platsen.
Arbetet i tunnlarna
2. Nu är ca 12 700 av de totalt 15 000 meter tunnel klara i de södra delarna av tunnelsystemet inom projekt E4 Förbifart Stockholm. Under våren fortsätter vi med att spränga ut i tunnlarna från Sätra hamn under Kungshatt och fram till Lovön.
Lovön/Ekerö
Förbifart Stockholm kommer gå i tunnel under Mälaren och Lovön i Ekerö kommun. Den ansluter till väg 261, Ekerövägen med cirkulationsplatser vid Edeby och vid Tillflykten.
Ekerövägen, mellan Tappström och Nockeby, ska breddas med ytterligare ett körfält som ska användas av kollektivtrafiken i rusningstrafik. Drottningholmsbron och Nockebybron breddas och Tappströmsbron ersätts med en ny, öppningsbar bro. Lindö tunnel får ett till tunnelrör för trafiken mot Ekerö. Breddningen av vägen ökar möjligheterna till en effektiv kollektivtrafik vilket leder till mindre köer, ökad framkomlighet och trafiksäkerhet .
1. Lindö tunnel Vi utför just nu marksprängningar söder om Lindö tunnel.
Under våren planerar vi att påbörja bergssprängningar för det nya tunnelröret. Det är i början av sprängningsarbetet som det låter som mest, när vi kommer in en bit i tunneln märks inte ljudet och tryckluftsvågen av på samma sätt. Då är det mer markvibrationer som man kan känna.
2. Tillflykten Bergmassor krossas på plats för att sedan transporteras till den tillfälliga väg som anläggs på andra sidan Ekerövägen.
3. Tappström-Lindö Under våren kommer arbeten att märkas av längs sträckan.
4. Kanton-Nockeby Upphandling pågår av den entreprenör som ska bygga om sträckan.
5. Tunneldelarna Lovön Upphandling av ny entreprenör pågår. En tillfällig entreprenör fortsätter att spränga tunnel och utföra skyddsarbeten i tunnlarna och ovan jord.
6. Kungshatt Arbetet med att spränga och bygga tunnlarna under Kungshatt fortsätter.
Under Vinsta bygger vi den del av Förbifart Stockholms tunnel som går från Mälaren under Grimsta, Hässelby, Vinsta och Kälvesta fram till Hjulsta. Vi bygger ungefär sex år i Vinsta. Vi bygger även två nya cirkulationsplatser och gång- och cykelvägar.
Vinsta
Tunnlarna
1. Utsprängningar av ventilationsschakt i området kring Vinsta fortsätter under våren.
2. Vi passerar just nu området Kälvesta med våra tunnelarbeten.
3. Vi utför markundersökningar i Grimstaskogen under våren. Under sommaren påbörjas utsprängning av tunnlarna som ska gå under skogen och Mälaren mot Lovön.
Arbetstider Arbetena under jord fortsätter som vanligt där sprängningar utförs vardagar klockan 07.00-22.00. Transport av bergmassor sker nattetid. Trafikplatserna på Bergslagsvägen
Trafikplatserna på Bergslagsvägen
Under våren startar flera arbeten upp som kommer att påverka närboende och trafiken i området.
4. April-maj: Vi spränger ut de sista 10 metrarna av ramptunnlarna som ska ansluta till huvudtunneln under jord. När vi spränger i början av en tunnel sprids ljud och tryckvåg mycket längre än när vi kommit ner en bit i tunnlarna. Sprängningarna kommer att höras och kännas men det är inte farligt, varken för dig eller din fastighet.
5. Maj-juni: Vi stänger av Skattegårdsvägen väster om Bergslagsvägen för biltrafik och gång- och cykeltrafik. Trafiken hänvisas till Lövstavägen.
Mer information om trafikomläggningen kommer senare under våren.
6. Maj-oktober: Under cirka ett halvår kommer vi att utföra spont- och pålningsarbeten på flera platser i Vinstaområdet. Bland annat ska vi sponta för ledningsomläggningar och för den nya gång- och cykelviadukten under Bergslagsvägen vid Coop. Dessa arbeten är bullrande, men vi gör allt vi kan för att minska störningarna. Till hösten börjar den första etappen av den tillfälliga omläggningen av Bergslagsvägen. Vi återkommer med mer information längre fram.
Från Vinsta och Kälvesta i söder ska Förbifart Stockholm fortsätta under Lunda. 1,6 km huvudtunnlar löper parallellt strax nordväst om Bergslagsvägen. Vägtunneln kommer upp i ytläge vid Vålberga och ansluter E18 via en bro över trafikplats Hjulsta.
Arbetet i bergtunnlarna våren 2020
1. Vi passerar just nu området Kälvesta med våra tunnelarbeten.
2. Under våren planerar vi för ett genomslag i huvudtunneln mellan två tunnelfronter under Skattegårdsvägen.
Arbetstider Arbetena under jord fortsätter som vanligt där sprängningar utförs vardagar klockan 07.00-22.00.
I Hjulsta bygger Trafikverket en 650 meter lång vägbro över Mälarbanan, Bällstaån och E18 med ramper ner till dagens trafikplats Hjulsta. Trafikplatsen kommer att bli en av Sveriges viktigaste knutpunkter där E4 och E18 möts.
I Hjulsta är det flera stora arbeten som avslutas under våren och sommaren.
1. Hjulsta söder om E18
Den andra huvudbron över järnvägen och E18 blir klar under våren. Sedan återstår gjutningen av kantbalkar och monteringen av räcken och bullerskärmar på båda broarna. Det arbetet startar under våren och pågår minst 6 månader innan hela bropaketet är klart.
Gjutningen av betongtunneln för norrgående trafik påbörjas under våren.
Gång- och cykelvägen mellan Barkarby och Spånga är öppen fram till i vår då vi tvingas stänga av den på grund av arbeten med bron. Gång-och cykelvägen öppnar igen i höst.
2. Hjulsta norr om E18
I norra delen av Hjulsta, i höjd med Hästa gård, har vi påbörjat bygget av den andra betongtunneln. Under sommaren 2020 kommer vi att bygga klart inslagsvalven som binder samman bergtunnlarna och betongtunnlarna med varandra.
Schaktet i norra Hjulsta i riktning söderut. Här gjuter vi just nu betongtunnlar som senare kommer att täckas över och marken ovanpå kommer återställas.
Förbifart Stockholm går i tunnel under Järvafältet och nedsänkt i tråg förbi Akalla. Trafikplats Akalla kommer att ansluta till Hanstavägen.
I Häggvik kommer Förbifart Stockholm att ansluta till den befintliga E4 Uppsalavägen, Norrortsleden och det lokala vägnätet.
Akalla bergtunnel
1. I tunnlarna mellan Hjulsta och Akalla arbetar vi på alla fronter just nu. Vi har gjort ytterligare ett genomslag i den tunnel som leder mot Akalla. Nästa genomslag görs under våren.
Arbetstider Det finns inga bestämda tider för sprängningsarbetet utan sprängningar kan äga rum mellan kl. 07:00 – 22:00, måndag - lördag.
2. Under våren startar markarbeten för vatten- och avloppsrör intill E4 Förbifart Stockholms arbeten. Arbetena kommer pågå intill gång- och cykelvägen mellan Norrviksvägen och Akallalänken.
Läs mer om byggarbetet intill Akallalänken här
Trafikplats Akalla
3. Trafikplats Akalla närmar sig färdigställande och betongtunneln ansluts till Akalla bergtunnel, allt klart i maj 2020. Det byggs även vatten- och avloppsanläggningar för hantering och rening av vägvatten.
Trafikplats Häggvik
4/5 I Häggvik ansluts E4 Förbifart Stockholm till E4:ans nuvarande sträckning Uppsalavägen, Norrortsleden och det lokala vägnätet. Det byggs nya vägar, tunnlar och broar för kommande av- och påfarter. För att kunna göra det flyttar vi de befintliga vägarna och gör flera vägomläggningar men framkomligheten ska vara oförändrad. (tunnel under Uppsalavägen färdig i september 2020)
Hade du nytta av informationen?
30 av 30 (100 %) läsare har svarat att de har haft nytta av informationen
Senast uppdaterad/granskad: 2020-03-12