Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Det glittrar och glänser - kristaller i berget.

Geologerna är en mycket viktig pusselbit i stora projekt som E4 Förbifart Stockholm. Tunnlarna ska hålla i minst 120 år och då krävs det tränade ögon som håller koll på berget. Ögon som även ser glimtar av kristaller ibland.

Tomas Hellström är samordnande geolog och har arbetat i E4 Förbifart Stockholms tunnlar sedan 2016 då de började sprängas ut.

 - Jag har jobbat som geolog i 15 år men lär mig fortfarande saker varje dag när jag jobbar ute i produktion. För vissa är berg en grå massa men för mig är varje 5-meters sektion i berget olika, och man får nya erfarenheter hela tiden, säger geologen Tomas Hellström. Vi spränger tunnlarna i en bestämd riktning, men det finns sprickor i berget som kan löpa i andra riktningar och det påverkar hur vi kan spränga och hur vi ska förstärka berget. En viktig del är att kartera berget noga. När vi karterar hittar vi ibland lite speciella stenar, mineraler och kristaller, vilket gör jobbet än mer spännande.

Tomas Hellström är samordnande geolog och har arbetat i E4 Förbifart Stockholms tunnlar sedan 2016 då de började sprängas ut 

Det glittrar och glänser - kristaller i berget

Hittills har cirka 4 800 000 kubikmeter berg sprängts ut i E4 Förbifart Stockholm och i bergmassorna har geologerna hittat flera olika slags kristaller. Ingen kristall som har hittats hittills har något stort värde, men det är många olika sorters mineral och kristaller, flest har hittats i den kortare tunneln mellan Hjulsta och Akalla.

Framförallt är det Kalcitkristaller men även Flourit, Kvarts och Pyrit som hittats i berget. Geologen Tomas Hellström har som hobby att fotografera och han fotograferar tunnlar såväl som kristallerna.

 - Jag fotar i tunnlarna när jag ser spännande former och geometrier och olika arbetsmoment som utförs i våra tunnlar. Stenarna och kristallerna har jag fotat i en provisorisk ”blackbox”. Vissa är faktiskt väldigt små! I vissa fall har vi haft lite svårt att avgöra exakt vilket mineral vissa kristaller består av, så vi har haft kontakt med universitetet för att försöka avgöra det, men vi har inte lyckats med riktigt alla ändå. Men de är vackra!

Här ser du ett urval av de foton som Tomas Hellström tagit på de mineral och kristaller geologerna hittat i de norra delarna av tunnlarna.


Kartering – en kartläggning av berget

Fem geologer arbetar tre-skift i de norra tunneldelarna av E4 Förbifart Stockholm med kartering av berget. Totalt arbetar 15 geologer i projektet. Efter en sprängning i tunneln rensas berget från lösa stenar, så kallad skrotning. Sedan tvättas berget rent och därefter åker geologen ner och kartlägger, karterar, berget. De tittar efter sprickor som finns, i vilka riktningar sprickorna går och hur breda de är. Betydelsefullt för bedömningen är även vilken sprickfyllnad, vilket sorts material som sprickorna är fyllda med är.

Geologerna karterar berget i norra delen av tunneln. Foto: Tomas Hellström, Trafikverket

När vi karterar berget letar vi efter strukturer som kan innebära att ett block, sten eller bergparti skulle kunna rasa. Utifrån kartläggningen kan vi ta beslut om vilken metod vi ska använda vid injektering, förstärkning och vidare sprängning, berättar Tomas Hellström.