Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

E4 Förbifart Stockholm utvecklar säkerhetsarbetet med hjälp av Bygga säkert-metoden

I samband med Världsdagen för säkerhet och hälsa på arbetsplatsen vill vi lyfta hur vi jobbar med att skapa säkra arbetsplatser genom att bland annat använda Bygga säkert-metoden.

För ungefär ett år sedan började vi på E4 Förbifart Stockholm att använda oss av Bygga säkert-metoden där vi bygger våra trafikplatser. Att vi började använda metoden är en del av vårt arbete med att löpande utveckla och se över våra arbetssätt. Men det handlar även om att skapa säkra arbetsplatser genom att ha våra arbetsmiljöspecialister och byggledare på plats, som stödjer och följer upp verksamheten.

– Arbetet med Bygga säkert-metoden har gått över förväntan. Den är tydlig och enkel att använda och resultatet får man på en gång. Entreprenörerna som vi samverkar med har gett oss mycket positiv återkoppling, säger Therese Broström, arbetsmiljöspecialist i projektet E4 Förbifart Stockholm.

– Bygga säkert-metoden är bra för den fokuserar på att lyfta fram att vi gör bra saker och visar att vi blir bättre, menar Lotta Bjurén, ansvarig för frågor inom kvalitet, miljö och arbetsmiljö på NCC.

Metoden består av enkla kontroller

Med hjälp av metoden kan vi genom enkla, direkta kontroller se trender på arbetsplatserna. En kontroll kan till exempel vara att se om en person har rätt skyddsutrustning eller inte. För varje aktuell arbetsplats väljs ett antal arbetsmiljöområdet ut utifrån vilken typ av arbeten som utförs på den aktuella arbetsplatsen.

Vid våra ronder fyller vi i observationerna i en checklista där alla kontroller samlas ihop. Vi fyller i observationer av både sådant som är rätt och fel. Vid nästa besök följer vi upp de tidigare observationerna för att se vilka åtgärder som är gjorda för att rätta till det som var fel.

– Det är bra att vi går runt och kollar på det som är rätt ute på arbetsplatserna. Det är lätt att man fokuserar på det negativa i arbetsmiljöarbetet när det i själva verket är ett positivt arbete, tycker Krister Pehrsson, arbetsmiljökonsult på NCC.

Personer i skyddskläder går i en tunnel. I bakgrunden syns starka lampor och byggmaskiner.
Bygga säkert-metoden går ut på att använda sig av enkla kontroller för att se trender i arbetsmijön. 

Utifrån uppgifterna i checklistan kan vi räkna ut hur många procent av kontrollerna som fått ett godkänt resultat. Siffran för antalet godkända resultat blir det som kallas bygga säkert-nivå. Målet för E4 Förbifart Stockholm är att vår bygga säkert-nivån ska ligga över 85 procent. Under året som gått har den legat på 86 procent i genomsnitt.

– Vi specialister känner oss bekväma med metoden nu och ser fram emot att nivån fortfarande ska vara jämn och gärna lite högre, avslutar Therese.

Ställningar, maskiner och avspärrningar i fokus på E4 Förbifart Stockholm

I E4 Förbifart Stockholm tittar vi med hjälp av metoden på följande områden:

  • ställningar
  • personlig skyddsutrustning
  • tillträdesvägar
  •  avspärrningar
  • damm
  • maskiner.

Under året har vi också utfört en del utvärderingar och efter att ha använt metoden i tre månader la vi till maskiner som ytterligare ett fokusområde på grund av att vi hade haft flera mindre olyckor. Efter sex månader in i användandet av metoden visade utvärderingen att bygga säkert-nivån är väldigt jämn i projektet.