Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Arbetet just nu i E4 Förbifart Stockholm – november 2021

Det här arbetar vi med just nu, och så här långt har vi kommit i november 2021. Här följer en sammanfattning av framdriften och vad som pågår i projektet från Kungens kurva i söder till Häggvik i norr.

Vi bygger E4 Förbifart Stockholm i olika faser och just nu är vi i byggfasen. Cirka 85 procent av tunnlarna är utsprängda och cirka 74 procent av det totala arbetet med våra sex trafikplatserna är klart. Vi arbetar mycket med inredning i tunnlarna som är utsprängda.

Det är omfattande arbeten där vi bland annat klär in tunneln med ett tätskikt, gör arbeten med mark för att kunna anlägga vägarna, utför vatten och avloppsarbeten och olika betongarbeten. Vi gör även förberedelser för de högteknologiska säkerhetssystem som ska installeras i ett senare skede.

Se (den lite skumpiga) filmen från våra tunnlar som visar vad vi gör och hur långt vi har kommit: Häng med på en digital tunnelvisning – se hur vi bygger E4 Förbifart Stockholm

Den nya sträckningen av E4 är 21 kilometer lång, från Kungens Kurva till Häggvik. Totalt är tunnelsystemet cirka 5,5 mil långt eftersom vi bygger två separerade tunnelrör för nya E4 samt av- och påfarter i tunnlar till trafikplatserna, samt arbetstunnlar för att kunna komma ner och spränga ut berget. Vi bygger också sex nya trafikplatser som ansluter den nya vägen till det befintliga vägsystemet.

Öppnar för trafik 2030

Efter byggfasen, när vi sprängt och byggt tunnlarna och trafikplatserna klart, kommer vi att börja nästa fas i projekt E4 Förbifart Stockholm. Det är arbetet med alla tekniska installationer.

Installationerna måste vara på plats innan vägen kan öppna för trafik. Det är omfattande arbeten som kommer att ta flera år och som behövs för att resan på den nya vägen ska vara säker.

Anläggningen beräknas kunna öppnas för trafik 2030 och då binder vägen ihop norra, västra och södra Stockholm, minskar sårbarheten i trafiksystemet och kan avlasta Essingeleden.

Läs mer om de säkerhetslösningar och tekniska system som skapar en trygg resa för trafikanten och som installeras efter att bergtunnlarna är utsprängda på länken här under.

En trygg och säker resa under staden

Det här har hänt under hösten i projektet: