Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Häng med på en digital tunnelvisning – se hur vi bygger E4 Förbifart Stockholm!

Nyfiken på hur det ser ut i våra tunnlar? Vi har sprängt ut 44 kilometer av 55 kilometer, drygt 85 % av berget i tunnelsystemet, för en av världens längsta sexfiliga motorvägstunnlar - E4 Förbifart Stockholm. Häng med på en (lite skakig) tunneltur!

Häng med på en digital tunnelvisning – så här ser det ut nu!

Här har du chansen att se tunnlarna mellan Kungens kurva och Hjulsta, men se upp det blir en skumpig färd! Vägen är ojämn där vi bygger och belysningen och filmkvaliteten varierar.

Filmen finns i textversion längre ner på sidan. 

Så här ser det ut i tunneln i Akalla

Tunneln i Akalla är den kortare tunneln, cirka 1,3 kilometer lång, i projekt E4 Förbifart Stockholm som går mellan Hjulsta och Akalla som nu är helt utsprängd.

Se filmen om hur det ser ut i tunneln nu och arbetet framåt.

Mycket tunnel att bygga

På ett par sträckor har vi inte sprängt färdigt än, men drygt 85% är utsprängt. Efter sprängningsarbetet gör vi en mängd olika arbeten innan tunnlarna så småningom börjar bli färdiga för nästa fas. Just nu arbetar vi bland annat med att inreda de tunnlar som är utsprängda. Det är ett omfattande arbete som kommer att pågå en lång tid framöver.

Fakta om tunneln: Vi bygger två separerade tunnelrör, en för norrgående och en för södergående trafik. Utöver huvudtunnlarna bygger vi ramptunnlar för på- och avfarter till våra sex trafikplatser och utrymningstunnlar var 100:e meter mellan de två huvudtunnelrören. Den totala längden tunnlar är cirka 55 kilometer.

Vad gör vi när vi inreder?

Några av de arbetsmoment som utförs efter att vi har sprängt klart är att vi schaktar och lägger rör för att dra kablar och ledningar. Vi bygger också pumpstationer för att ta hand om vatten från bilar, sprinklers och vattnet som kommer från berget. I taket gjuts fundament för upphängning av vägvisningsskyltar, trafikövervakande kameror, sprinklers och ventilationsutrustning.

Här kan du läsa mer om vad vi gör när sprängningsarbetet är klart!

I sista steget installerar vi teknik och testar att det fungerar

Senare, i sista fasen när vi är klara med inredningsarbetet, kan vi börja installera teknik för säkerhet och vägvisning, belysning med mera, som gör att resorna i tunnlarna blir trygga och säkra.

Hur E4 Förbifart Stockholms tunnlar utformas har stor betydelse för trafiksäkerheten. Utformningen bidrar till att förebygga olyckor och att det är lätt att navigera. Tunneln ska kännas trygg och attraktiv att färdas i. 

Läs gärna mer om hur vi utformar tunnlarna för att öka trafiksäkerheten här!

Fakta om E4 Förbifart Stockholm: Vägen blir 21 kilometer lång och går mellan Kungens Kurva i söder och Häggvik i norr. 18 kilometer av vägen går i tunnlar. När E4 Förbifart Stockholm öppnar för trafik år 2030 kommer vägen binda ihop norra, västra och södra Stockholm. När E4 Förbifart Stockholm öppnar för trafik minskar sårbarheten i Stockholmsområdet och den nya vägen kommer att skapa förutsättningar för smidiga resor och större tillgänglighet i regionen.