Här kan du läsa om den nya vägen Förbifart Stockholm på lättläst svenska.
Tunnel
Mycket av Förbifart Stockholm
kommer att gå i tunnel under marken.
En tunnel blir dyrare att bygga
än en vanlig väg.
Men en tunnel stör inte hus och natur på marken.
Tunnlarna som vi bygger
Förbifart Stockholm blir en
av världens längsta tunnlar i en stad.
Förbifart Stockholm blir 21 kilometer lång
och mer än 18 kilometer går i tunnel.
Trafikverket gör tunnlarna så att resan blir trygg och säker.
Vi bygger två tunnlar bredvid varandra,
en för trafik mot norr
och en för trafik mot söder.
Varje tunnel kommer att ha tre körfält.
Tunneln mellan Kungens kurva och Lunda
blir 16,5 kilometer lång.
Tunneln under Järvafältet
blir 1,8 kilometer lång.
På en del ställen
kommer Förbifart Stockholm att gå
60 meter ner i marken.
När tunneln går under Mälaren
går den under berget
och botten på sjön Mälaren.
Så bygger vi tunnlarna
Först borrar vi tunnel och spränger bort berg.
Sedan bygger vi väg i tunneln
och väggar och tak.
Tunneln behöver också el,
frisk luft,
kameror som visar vad som händer i tunneln
och sätt att styra trafiken.
Trafikverket kommer att bygga Förbifart Stockholm
i ungefär 10 år.
De som bor och arbetar nära Förbifart Stockholm
kan tycka att det är lång tid,
men vi bygger inte överallt hela tiden.
Om vi byggde bara från början och slutet av tunneln
skulle arbetet ta mycket lång tid.
Därför kommer vi att börja arbeta med tunneln
på 7 olika ställen.
Vi gör det mesta arbetet
djupt nere i berget.
När vi bygger Förbifart Stockholm
får vi mycket söndersprängt berg från tunneln.
Vi kommer att ordna hamnar vid Sätra varv och på Lovö
så att båtar kan köra bort berget.
Då behöver inte tunga lastbilar köra på vägarna där.