Här kan du läsa om den nya vägen Förbifart Stockholm på lättläst svenska.
Säkerhet i tunnlarna
Trafikverket måste bygga Förbifart Stockholm så att tunneln är säker, minska risken för olyckor
och så att de personer som kör i tunneln
känner att tunneln är trygg och trevlig.
Trafikverket samarbetar med många som kan säkerhet,
till exempel Arbetsmiljöverket,
Transportstyrelsen, Polisen,
Brandförsvaret, Trafik Stockholm
och Länsstyrelsen.
Detta gör tunnlarna säkra
Förbifart Stockholm kommer
att ha två tunnlar bredvid varandra,
en för trafik som kör mot norr
och en för trafik som kör mot söder.
Utan mötande trafik
är risken för olyckor mindre.
Men om en olycka händer
ska alla snabbt kunna lämna tunneln,
även personer med funktionsnedsättning.
Varje 100 meter ska tunneln ha platser
där människor kan komma ut.
I de delarna av tunneln
där bilar kör ner och upp
ska tunneln ha platser
där människor kan komma ut
varje 150 meter.
Vägassistans, ambulans och brandkår
ska snabbt och enkelt kunna köra ner i tunneln.
Tunnlarna ska ha hjälptelefoner,
kameror som visar vad som händer,
skyltar som kan styra trafiken,
nödbelysning, brandlarm
och apparater som kan släcka eld.
Mobiltelefoner ska fungera i tunnlarna.
Fläktar gör att luften i tunneln blåser
åt samma håll som bilarna kör.
Ny luft kommer ner i tunneln
på flera ställen.
Om en brand händer i tunneln
så kommer apparater att spruta kallt vatten
på branden.
Ljus, konst och tydliga skyltar
Uppe på marken känner vi igen landskap och hus.
Men det kan vara svårt
att veta var man är nere under marken.
Nere i en tunnel tittar vi på vägskyltarna,
ljuset i tunneln och avfarterna.
Trafikverket har arbetat mycket för
att göra en tunnel
där olika delar ser olika ut.
Människor nere i tunneln
ska enkelt kunna veta
var de är
och vad som finns på marken ovanför.
Därför kommer det att finnas tydliga vägskyltar
och konst i tunnlarna
som ska göra att
olika delar av tunneln ser olika ut.