Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt
Denna nyhet är äldre än 6 månader

Ny bro och mycket betong i Akalla

Tisdagen den 12 mars gjöts halva rondellbron (bro 648) för Trafikplats Akalla. För att gjuta den gick det åt 350 kubikmeter betong. Nu har vi börjat bygga ställningar för att forma och armera den andra halvan av bron som ska gjutas i maj.

Betongbilarna som kom med 350 kubik betong avlöste varandra under mer än 12 timmar. Varje gång entreprenören ska gjuta är Trafikverkets byggledare på plats före kl. 06:00 för att vara med när de första betongbilarna kommer.

Betongen testas så att den innehåller rätt sättmått samt rätt andel luft. I betongen ska det vara cirka 4 – 8 procent luft. Om det är för mycket luft påverkar det hållfastheten och är det för lite påverkar det motståndskraft mot frost. Omkring tio bilar som inte innehöll kraven fick köras direkt på tipp. Det är noga med kvalitén.

Trafikplats Akalla utgörs av en vanlig vägbro, en rondell ovanför E4. Ramperna med på- och avfart till trafikplatsen norrut ligger utanför tråget. På- och avfartsamperna söder om cirkulationsplatsen går ner i betongtråget och in mot tunneln. De ligger inne i tråget eftersom de ligger under grundvattenytan.

I betongtunneln i Akalla ska vi bygga ett avsättningsmagasin mellan tunnlarna, en slags reservoar där det smutsiga vägvattnet efter regn eller snö ska samlas för att transporteras vidare och renas innan det kan släppas ut. Inläckande dräneringsvatten är rent och behöver inte renas innan man pumpar ut det.