Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt

Tunnelmynningar som snart göms

Under en kort tid är Förbifart Stockholms tunnelmynningar i Akalla synliga. I nästa steg bygger vi en betongtunnel som täcker de två mynningsvalven.

I Akalla ska nya E4 komma i ytläge från norr. På den här platsen ska vägens sex körfält ner i tunnel mot söder.

För att komma ner i tunneln drar vi vägen först ner i tråg, en nedsänkning. Den övergår till en 130 meter lång betongtunnel. Betongtunneln kommer sedan att möta bergtunneln i dessa två tunnelmynningar och dölja dem.

Förbifart Stockholm byggs i tunnel långa sträckor för att skona viktiga natur- och kulturvärden. Betongtunneln minskar störningarna för omgivningen, för boende och natur. Den minskar buller och fungerar som ekodukt genom att djur och människor kan passera på tunneltaket.

Ett av mynningsvalven är 29 meter brett och 15 meter högt, det andra är 26 meter brett och 13 meter högt. Berget ovanför tunnlarna är nio meter tjockt, bergpelaren mellan valven är sju meter bred.

Mynningsvalvens spännvidd och den begränsade bergtäckningen i valvtaket och i bergpelaren mellan mynningarna har krävt omfattande förstärkningar innan vi började spränga.

– Vi har också förstärkt inifrån tunneln under tiden vi sprängt, säger Beatriz Martinez Megia, byggledare. Vi har förstärkt mynningsväggen med över 300 tio och elva meter långa bultar som är testade för 83 ton och som ska hålla i minst hundra år.

Entreprenören har försiktigt arbetat sig in i berget, börjat med en pilottunnel i mitten. Den har sedan utvidgats med så kallad strossning, det vill säga att man gör pilottunneln större genom att spränga salvor i väggar, tak och botten tills tunneln är helt utsprängd.

– För att inte riskera skador på bergpelaren mellan tunnelmynningarna har vi använt små salvor och borrat hål-i-hål i konturen, säger Beatriz Martinez Megia.

Tunnelmynningarna är 20 meter djupa. I ett senare skede ska de inne i berget mötas av tunnlar som nu byggs i en annan entreprenad. Genomslaget beräknas bli i början av 2020.

IMG_8434PåslagAkallaAvstånd750x230.jpg

Se och ladda ned bilderna ovan i originalformat här: bild 1 och bild 2