Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt

Betongtunneln i Akalla tar form

Arbetet med den norra entrén in i Akallatunneln är inne i ett intensivt skede. Under hela sommaren har armering och betonggjutningar pågått med trågväggar och bottenplattor.

Den till bergtunneln anslutande betongtunneln kommer när den är klar att fungera som bullerskydd och att göra Hansta naturvårdsreservat lättillgängligt.

Den 130 meter långa betongtunneln och påfartsramper i den del som ansluter mot bergtunnel fortsätter nu att gjutas.

Här nedan följer bilder som visar gjutningen av den största bottenplattan hittills. Man sprutade ut ungefär 130 kubikmeter betong i timmen, sammanlagt 2 000 kubikmeter betong. Totalt femtio man arbetatde i tvåskift.

På de två bilderna längst ned på sidan kan man se bygget av de två första formvagnarna (det blir totalt fyra vagnar) som ska användas för att gjuta valvet som blir taket på betongtunneln.

IMG_9112gjutning750x369.jpg

IMG_9114gutning750x372.jpg

IMG_9117armering750x725.jpg

IMG_9127betongtunnelForm750x430.jpg

IMG_9149betongtunnelForm750x624.jpg